Importanta meditatiei

meditatia

Ce este meditatia?

Meditatia este in esenta reorientarea atentiei dinspre afara inspre interior. Este un proces de constientizare fara a judeca. Mai precis, inseamna a fi intr-o stare de relaxare in care constientizam realitatea si gandurile noastre, fara a le judeca sau a le impiedica. Le observam si atat. Ajungem astfel ca in timp, cu exercitiu, sa ne cunoastem mai bine mintea si sa o controlam mai eficient, incat sa o facem sa lucreze doar in folosul nostru.

Ea inseamna si odihna, deconectare, evadare din cotidian, liniste, regasire de sine.

Meditatia nu trebuie legata neaparat de vreo religie sau de practici religioase. Dar ea poate ajuta si la atingerea unor stari de rugaciune mai profunde.

In urma meditatiei putem face un pas inapoi din tumultul vietii de zi cu zi si sa ne recapatam imaginea de ansamblu, sa nu ne mai pierdem in prea multe detalii fara a vedea esenta lucrurilor.

Profesorul de meditatie tibetan Sogyal Rinpoche spune ca secretul meditatiei este sa inveti “sa fii tu, cu tine insuti, si sa le dai voie tuturor gandurilor sa se dizolve, pentru ca astfel ajungi la sinele tau cel mai pur; apoi sa fii acel sine, sa te bucuri de el, sa te lasi patruns de el, sa vezi lucrurile din perspectiva lui”.

Meditatia nu se refera la pozitia corpului tau, ci la orientarea mintii in timp ce meditezi.

Beneficiile meditatiei

  • Ne face mai fericiti
  • Creste bunastarea mentala
  • Creste capacitatea de concentrare
  • Reduce efectele depresiei si anxietatii
  • Imbunatateste functionarea sistemului imunitar
  • Scade tensiunea arteriala

Ce nu este meditatia

  • O stare de absenta in care sa nu ne gandim la nimic
  • O stare de beatitudine, de pace si de deschidere sufleteasca
  • O lupta impotriva propriilor ganduri si emotii, incercand sa le blochezi sau sa le faci sa dispara

Pozitia corpului in timpul meditatiei

Stai drept, intr-o pozitie comfortabila si relaxata, cu ochii deschisi si privirea relaxata si naturala. 

„Ar trebui sa petreci 20 de minute pe zi meditand; doar daca nu esti prea ocupat. Atunci ar trebui sa petreci o ora.” (Vechi proverb Zen)

De ce sa meditam?

Oamenii de stiinta au descoperit numeroase motive pentru care este bine sa meditam si sa facem din asta un ritual zilnic, daca se poate, alocand meditatiei macar 10 minute pe zi.

  1. Meditatia creste nivelul de fericire si de sanatate (imbunatateste sistemul imunitar, emotiile pozitive, satisfactia de viata, scade durerea si inflamatia).
  2. Ne imbunatateste viata sociala (determina mai multe conexiuni cu alti oameni, ceea ce reduce sentimentul de singuratate).
  3. Creste concentrarea (imbunatatind memoria si atentia).
  4. Imbunatateste functionarea creierului (mai ales zonele si centrii legati de introspectie, atentie, memorie, gandire, emotii si autocontrol).
  5. Ne deschide sufletul (devenim mai sociabili, mai empatici si plini de compasiune, mai rezistenti in vremuri grele si mai atenti la nevoile celorlalti).
  6. Ne face mai intelepti, mai profunzi, ne reda perspectiva buna asupra lucrurilor si ne ajuta sa vedem adevarul si esentialul.
  7. Inlatura depresia, anxietatea si stresul.

Cum meditez

Dupa ce te-ai asezat intr-o pozitie comfortabila, relaxeaza-ti mintea, da-i voie sa fie exact ceea ce este: deschisa, spatioasa, calma. Esti perfect constient si iti lasi pur si simplu gandurile si emotiile sa vina si sa plece, fara a te agata de ele. Lasa totul sa treaca, relaxeaza-te si ramai intr-o stare de pura constientizare a momentului prezent.

Cand ii dam voie mintii sa se linisteasca, in pacea ei naturala, descoperim o liniste si un calm profund, pe care le avem de fapt in noi tot timpul. Atunci incepem sa descoperim adevaratul scop al meditatiei: acela de a ne familiariza cu constientizarea pura si nealterata a realitatii, care insoteste toate experientele noastre.

Cu cat mai mult meditam, cu atat mai mult devenim mai constienti in toate aspectele vietii noastre.

Tactica de aplicat pentru a reusi sa meditezi

Daca ai incercat vreodata sa meditezi si crezi ca nu ti-a iesit, poate ca nu ai incercat suficient de mult, sau nu ai stiut metodele potrivite cu care sa-ti linistesti mintea. Asta li se intampla tuturor, dar totul se invata incet, putin cate putin, iar rezultatele se obtin doar cu exercitiu.

Avem cu totii ceea ce se cheama “minte-maimuta” (monkey-mind), care nu ne lasa sa stam linistiti, sa ne relaxam, uneori nici sa adormim si care ne asalteaza cu idei si ganduri. Tot ce avem de facut in timpul meditatiei, de fapt, este sa ne calmam mintea fara sa inlaturam gandurile. Trebuie sa le dam gandurilor o ocupatie. Incepem usor prin a-i spune mintii: “acum respiram profund”, iar ea se va supune pentru ca e o sarcina usoara si scurta. Apoi putem sa-i spunem: “acum ascultam respiratia”, iar ea va face si asta. In acest fel, treptat vom ajunge sa lasam mintea cu ocupatiile ei tot mai mult timp, iar noi vom putea sa ne relaxam si sa atingem starea de constientizare de sine.

Daca ne declaram dusmanii gandurilor cu care ne bombardeaza mintea, ele vor veni si mai intens spre noi. Daca ne imprietenim cu ele, se vor lega de noi ca de un prieten. Cel mai bine este sa jucam rolul angajatorului, iar pe ganduri sa le facem angajatii nostri, carora le dam sarcini si care vor fi suficient de ocupati incat sa ne lase sa meditam.

Prima incercare de a medita

Pentru a te obisnui cu experienta simtirii momentului prezent, incepe prin a sta asezat, confortabil si linistit pentru cinci minute.

Respira normal si lasa gandurile de orice fel sa vina si sa treaca.

Nu-ti fixa ca tinta meditatia si nici calitatea ei. Nu te concentra pe asta. Simplul fapt de a sta linistit pentru cinci minute te va face sa te simti mai relaxat si te va extrage putin din zgomotul de fond. Nu conteaza daca va fi meditatie in adevaratul sens al cuvantului sau nu. Daca iti iese, e bine, daca nu, e la fel de bine. Nu pune singur presiune pe tine si nu-ti cere prea mult. Trebuie doar sa incerci de mai multe ori ca sa reusesti, nu sa te fortezi de prima data. Este mai bine sa nu ai asteptari de nici un fel. Pur si simplu aseaza-te ca sa meditezi. Incercarea este un pas mare spre scopul meditatiei: constientizarea de sine.

Incearca sa meditezi la inceput o data pe zi, pentru doua-trei zile, apoi de cateva ori pe zi, pana cand vei ajunge sa o faci la un nivel mai profund.

Din experienta altora

Multor oameni lise pare ca atunci cand s-au asezat prima data sa mediteze, gandurile ii asaltau mai mult decat de obicei. Acesta este un semn bun. Gandurile nu sunt mai agresive, ci tu incepi sa devii mai linistit si astfel ai ragazul sa observi cat de galagioase sunt gandurile tale in mod normal.

Alti oameni sustin ca gandurile le veneau in minte amestecate, sau se derulau cu viteza. Asa este prima faza, dar mai tarziu ele vor veni mai lent, de parca ar curge, permitandu-ti sa accesezi acea stare de constientizare de sine. In concluzie, gandurile nu dispar niciodata, doar ca dupa ce avansam in tehnica meditatiei, ele devin mai fluide si mai blande, nu ne mai deranjeaza.

Eu am incercat de mai multe ori sa meditez, nu stiu daca mi-a iesit cu adevarat si nici nu fac din asta o ambitie. Cred ca am reusit macar sa ma relaxez destul de profund, pentru ca mi-a adus aproape de fiecare data o stare creatoare, pe care in general oamenii o au in momente de relaxare.

Ai incercat vreodata pana acum sa meditezi? Cum au fost experientele tale legate de meditatie?

Sursa foto

One thought on “Importanta meditatiei

  1. Pingback: Cum scapi de frica: metode si tehnici – Psihologie pentru toți

Lasa un comentariu cu parerea ta