Puterea obiceiurilor de a ne schimba viata

Puterea Obiceiurilor De a Ne Schimba Viata

Pentru a introduce un obicei nou in viata ta, este nevoie de 21 pana la 100 de zile, in functie de mai multi factori: cat de simplu sau de complex este acel obicei, daca iti face placere sau nu, daca implica si alte schimbari, daca iti ofera o recompensa imediata sau una pe termen lung, daca se aliniaza stilului tau de viata sau aduce schimbari radicale, etc.

Fiind un proces relativ lung, el necesita multa atentie din partea ta deoarece presupune sa mergi pe alt drum decat cel obisnuit. In general ne pierdem atentia si concentrarea in timpul procesului pentru ca avem tendinta sa ne reluam traseul cunoscut, pe care il facem cu usurinta.

De ce ar vrea oamenii sa isi schimbe obiceiurile? Pentru ca toti avem unele proaste de care vrem sa scapam si care ne afecteaza in vreun fel viata. Pe de alta parte, ne dorim sa adoptam altele bune tocmai pentru a ne imbunatati anumite aspecte ale vietii.

“Valoarea ta este determinata de ceea ce ramane dupa ce scazi obiceiurile proaste din cele bune.” (Benjamin Franklin)

In incercarea noastra de a evolua, de a ne dezvolta si a ne schimba constant viata in bine, urmam anumite tipare pe care le-am gandit noi sau pe care le preluam din carti sau din alte surse de informare.

In general tiparul schimbarii este mai mult sau mai putin urmatorul:

  • invatam ce avem de facut, ne documentam
  • ne stabilim obiectivele
  • facem un plan de actiune
  • incepem sa muncim pentru a realiza ce ne-am propus.

Insa cand treci de la teorie la practica, povestea este alta. Te poti bloca in oricare din stadiile de mai sus, pentru ca ajungi la o problema pe care nu stii si crezi ca nu poti s-o rezolvi.

Una din cele mai mari probleme de care ne lovim atunci cand vrem sa ne schimbam viata este cea a obiceiurilor. Poate fi vorba de a scapa de cele proaste, sau de a le implementa pe cele bune.

Acest lucru devine o problema deoarece procesul schimbarii se bazeaza pe a transforma o activitate noua intr-una de rutina. Aici intra in scena obiceiurile. Ca sa te schimbi, te bazezi pe ele.

Cand are loc un proces de transformare, de schimbare, el are succes pe termen scurt prin puterea concentrarii. La inceput toata atentia ne este indreptata in directia schimbarii. Insa dupa un timp nu vom mai fi la fel de concentrati, pentru ca alte lucruri ne vor solicita atentia.

In acel moment, pentru ca schimbarea sa poata avea succes pe termen lung, avem nevoie sa ne bazam pe altceva decat pe atentie sau concentrare. Trebuie ca alt element sa preia rolul de a duce schimbarea pana la capat. Iar acel element este obiceiul.

Ce sunt obiceiurile

Obiceiurile sunt acele actiuni pe care le facem constant, poate zilnic, fara sa ne concentram prea mult la ele si care in timp devin aproape automatisme. Dupa ce ai facut de nenumarate ori un lucru, ajungi sa il faci fara sa te concentrezi, fara prea mare efort. El face parte din viata ta si te defineste.

Obiceiurile noastre spun o poveste despre noi, buna sau mai putin buna, in general una in care aspectele pozitive si cele negative formeaza o tesatura. Nimeni nu este perfect, dar tindem sa avem o viata cat mai frumoasa, iar asta ne determina sa vrem sa avem mai multe obiceiuri bune decat proaste.

Elementele care compun obiceiurile

  • Triggerii sau factorii care declanseaza un obicei. Ei pot fi: un loc, un moment anume, o emotie, alti oameni.
  • Obiceiul sau comportamentul sau rutina.
  • Recompensa sau scopul pentru care are loc comportamentul.

Factorii declansatori fac parte din tiparul comportamentului uman si duc la formarea anumitor rutine/comportamente.

Un trigger este un element care determina o nevoie automata de a face un lucru. De exemplu, fumatorii au mai multi triggeri: multi dintre ei vor simti nevoia sa fumeze cand beau cafea sau alcool. Deci bautul cafelei sau al unui pahar de alcool sunt triggerii sau factorii declansatori pentru obiceiul de a fuma.

Acesti factori declansatori functioneaza si la obiceiurile bune. De exemplu, cand te trezesti ai obiceiul sa te speli pe dinti, sa bei cafea, sau sa citesti ceva.

Toate aceste comportamente/rutine/obiceiuri au un scoprecompensa. Daca luam acelasi exemplu al fumatului, cei care au acest obicei afirma ca fumeaza ca sa se destinda, sa se calmeze si sa se relaxeze. Aceasta este recompensa in cazul lor. Nefumatorii nu prea sunt de acord ca tutunul calmeaza nervii.

Insa nu este important ce crede lumea sau care este adevarul stiintific si medical, ci este important care este scopul si recompensa fumatorului, ce simte el, care crede el ca este recompensa. Vom vedea in continuare de ce.

De ce ai nevoie pentru a putea implementa obiceiuri noi

Obiceiurile devin automate dupa ce am creat o legatura intre factorul declansator si acel obicei. Cu cat mai stransa este legatura, cu atat mai inradacinat va fi obiceiul in rutina noastra.

Asta inseamna ca pentru a scapa de un obicei prost trebuie sa rupem pe cat posibil legatura intre factorul declansator si obicei, iar pentru a adopta un obicei bun, trebuie sa intarim aceasta legatura.

Ai grija sa nu cazi in capcana de a ti se parea in acest moment ca totul este foarte simplu, pentru ca daca iei lucrurile prea usor, risti sa nu poti implementa un obicei pe termen lung. Avem uneori tendinta sa credem ca un lucru e simplu si ca suntem capabili de mult mai mult, iar astfel incercam sa alergam inainte de a invata sa mergem in picioare.

Vei vedea in continuare ca este un proces relativ complex, cel putin la inceput pana iti insusesti tiparul de actiune si pana cand il vei fi exersat de cateva ori.

Pentru a putea implementa noi obiceiuri, fie ca elimini unele proaste sau adopti unele bune, trebuie sa urmezi un tipar din patru etape.

1. Incepe cu pasi extrem de mici. Nu incerca sa implementezi un obicei in intregime de la inceput, ci imparte-l in pasi mici si foarte mici. Orice activitate mica este mai putin descurajanta, chiar si pentru cei sovaitori, chiar si pentru acele obiceiuri care nu iti fac mare placere. Imparte-ti obiceiul respectiv in pasi atat de mici, care sa fie atat de usor de facut, incat sa nu poti spune nu. 

De exemplu, daca este vorba de obiceiul de a alerga zilnic jumatate de ora, la inceput poate parea mult, sau greu. Dar daca incepi prin a iesi afara si a merge un minut, nu ti se va parea greu deloc. Ti se va parea chiar banal sau amuzant. O vei lua drept o gluma sau o joaca ce te va binedispune. Apoi poti creste treptat cu cate un minut in fiecare zi, ceea ce este aproape insesizabil. Dupa ce ai ajuns sa mergi 30 de minute, poti incepe sa mergi 15 minute, sa alergi 5 minute si din nou sa mergi 10 minute, iar treptat sa inlocuiesti mersul cu alergatul. In acest fel, pana vei ajunge sa alergi 30 de minute, vor fi trecut cele 21 de zile minime necesare pentru implementarea unui obicei. Probabil ca in acel punct, obiceiul de a alerga zilnic iti va fi intrat deja in program si in rutina, aproape fara sa simti asta.

Mie mi s-a intamplat acest lucru atunci cand am inceput sa fac sport si mi-am propus sa exersez cate o ora de 3-4 ori pe saptamana. Cum sunt adepta sportului facut acasa, imi era foarte greu sa ma mobilizez si gaseam mereu o mie de scuze ca sa nu ma apuc de exercitii. Pana cand m-am gandit sa exersez cate o jumatate de ora zilnic. Acest lucru mi s-a parut mult mai usor si mai realizabil, incat de atunci si pana astazi fac sport acasa zilnic cate 30-40 de minute. Mi-am dat seama apoi ca problema era mentala si ca mi se paruse ca acest obicei mi-ar lua prea mult timp.

Ideea este ca a pune in practica un obicei este mult mai important decat masura in care il executi. La inceput nu este prea important daca il duci la bun sfarsit sau nu, ci este important sa ii faci loc in programul tau si in mintea ta.

Pentru a adopta un obicei care dureaza, incepe cu pasi marunti. Cei mai mici posibil.

2. Fii atent la gandurile negative. Aceste ganduri ne insotesc mereu, chiar daca nu suntem constienti de ele. Sunt zgomotul de fond din mintea noastra de care ai devenit constient atunci cand ai incercat sa meditezi, iar gandurile nu te lasau in pace.

Daca incerci sa faci ceva nou, cum ar fi un obicei, probabil ca te vei surprinde spunandu-ti: “e prea greu”, “nu vei reusi”, “mai fumeaza o tigara/bea un pahar/mananca o prajitura, caci nu se intampla nimic”, “ce vrei sa schimbi la tine cand totul e bine?”, “de ce iti refuzi placerile vietii?”, “dupa ce ai facut un efort, meriti o recompensa”, etc.

Analizeaza putin aceste ganduri. Le aveam si cand nu eram constient de ele? De cate ori m-au blocat pana acum in incercarea de a ma lasa de fumat/de a slabi? Cat de puternice sunt aceste ganduri si cat de des imi vin in minte?

Pana la urma trebuie sa inveti sa lasi aceste ganduri sa treaca, sa nu te opresti asupra lor, sa te obisnuiesti cu starea de usor disconfort creata de schimbarea pe care vrei s-o faci in viata ta. Mintea ta este doar speriata de nou si de schimbare, de traseul pe care nu il cunoaste inca, iar tu trebuie s-o intelegi si sa-ti amintesti de motivul pentru care vrei sa implementezi acel obicei. Cu siguranta ca obiectivul final si motivul sunt mai puternice decat starea temporara de tranzitie.

3. Bucura-te de noul obicei. Savureaza-l. Gandul tau trebuie sa fie ca noul tau obicei este noua ta viata mai buna. Tu singur ti-ai dorit aceasta viata, sa ai anumite activitati, pentru ca erai convins ca ele iti vor aduce satisfactie.

Daca un obicei nu iti aduce lucruri bune in viata, daca nu iti face deloc placere, atunci nu il adopta.

Cand vrei sa mananci mai sanatos, trebuie sa gasesti retete de mancaruri care iti fac placere, trebuie sa inveti sa savurezi fructele si legumele, gatindu-le si combinandu-le in moduri in care sa-ti placa. Doar asa poti ajunge sa-l transformi in obicei pe viata.

“Invata sa te bucuri de un obicei, iar acesta va deveni propria lui recompensa.” (Leo Babauta)

4. Fa-ti un plan de rezerva pentru momentele de ezitare. Chiar daca incepi plin de entuziasm sa-ti schimbi viata si sa adopti un obicei, in scurt timp vor aparea inevitabil distrageri. Atunci trebuie sa fii atent pentru ca exista riscul sa te opresti si sa nu mai continui niciodata implementarea acelui obicei.

O modalitate buna de a evita distragerile este sa faci pariuri si promisiuni celor apropiati, ca daca vei intrerupe noul obicei pentru mai mult de doua zile la rand, de exemplu, le vei da o suma de bani, care se dubleaza cu fiecare noua zi de amanare.

Cu cat trec mai multe zile de intrerupere a obiceiului, cu atat mai mici sunt sansele sa il continui vreodata.

Obiceiurile noastre nu numai ca spun cine suntem, dar ne si traseaza directia spre viitor. Fara ele nu putem schimba nimic si nu putem sa ne transformam viata din ceea ce este in cea pe care ne-o dorim.

Lasa un comentariu mai jos in care sa ne povestesti despre cea mai mare lupta a ta cu obiceiurile.

Sursa foto

CITESTE SI:

Cum scapi de obiceiurile proaste si cum le adopti pe cele bune

4 thoughts on “Puterea obiceiurilor de a ne schimba viata

  1. Joc FIFA de când eram mic am zile când stau câte 6-7 ore nu știu cum sa scap de chestia asta.De multe ori zic ca joc pentru ca asa strâng banii …problema ca nu mai socializez

    • Este clar ca la tine e vorba de adictie, dar orice e reversibil.
      Primul pas si cel mai important l-ai facut deja: AI CONSTIENTIZAT ca ai o problema.
      Asa cum am scris in articolul acesta si in urmatorul despre obiceiuri (Cum scapi de obiceiurile proaste si cum le adopti pe cele bune – uite link catre articol http://inimafericita.ro/2014/04/15/cum-scapi-de-obiceiurile-proaste-si-cum-le-adopti-pe-cele-bune/), ca sa-ti fie mai usor sa renunti la un obicei, poti sa-l inlocuiesti cu altul, evident unul sanatos pentru tine, ales constient. In cazul tau, ai putea sa inlocuiesti jucatul la calculator cu iesitul in oras, sau ca sa fie mai ieftin – intalnire cu prietenii acasa la fiecare dintre voi. (Cauta sa nu inlocuiesti vreodata nici un obicei cu mancatul, mai ales de dulciuri, pt ca in timp iti vei face mai mult rau decat bine).
      Ok. Dupa ce ai citit si al doilea articol despre cum sa scapi de un obicei, o sa-ti fie greu sa-l pui in practica.
      Din tot ce am studiat eu pana acum despre obiceiuri si din tot ce am probat, cea mai eficienta tactica sa schimbi un obicei este sa jonglezi cu MECANISMUL PLACERE-DURERE. Am scris despre asta in articolul Placerea si durerea – elementele care fac schimbarea usoara (uite linkul http://inimafericita.ro/2015/01/29/placerea-si-durerea-elementele-secrete-care-fac-schimbarea-usoara).
      Nu e complicat, totul tine de asocierile pe care le faci in mintea ta. Va trebui sa ajungi sa asociezi jucatul pe calculator cu durerea (cu ceva ce iti face rau) si socializarea cu placerea.
      Daca nu reusesti, scrie-mi si voi incerca sa te ajut mai mult.
      Felicitari pentru faptul ca vrei sa schimbi ce nu e bun in viata ta si bafta!

  2. Asa este,,sant o fire negativa,, sauu nu stiu asa cred,,odata imi merg odata nu imi merg,, ca proverbu acela :: saracia in fund ma impunge ,io tot fug dar ea majunge,,,si din intamplare am intrrat pe google si am citit despre pozitivitatea milionarilor,,si am citit mai departe ,,pt ca chiar eram curioasa ,,cum,,?! Au reusit ,,,si mia placut foarte mult!! Chiar as vrea sa mai scrietii articole despre aceste ganduri negative ,,sa le indepartez de finitivv ,,daca as putea,,,Multa sanatate ,,!!

    • In general tot ce vrem sa schimbam la noi insine tine de disciplina. In momentul in care facem din obisnuinta ceva negativ, trebuie sa devenim constienti si sa corectam imediat, iar asta sa se repete zilnic, pana cand devine obicei.
      Numai bine!

Lasa un comentariu cu parerea ta