Cum ne pastram sanatatea pielii si a sistemului tegumentar

sanatatea pielii2

Pielea frumoasa si sanatoasa este o carte de vizita care spune despre noi cat de bine ne ingrijim si cat de sanatosi suntem. Foarte multe probleme de sanatate se vad pe piele, care este ca o oglinda. Pielea este frumoasa in tinerete, dar pe masura ce imbatranim, aspectul ei se deterioreaza datorita unor factori firesti. Totusi, cu grija si atentie, putem sa ne conservam aspectul tanar al pielii mult mai multa vreme decat alti oameni. 

Soarele si imbatranirea arteriala sunt cei mai mari dusmani ai pielii. Ei distrug colagenul si elastina din piele, care sunt responsabili cu elasticitatea si fermitatea ei, dar o si deshidrateaza. In acest fel pielea isi pierde tonusul, forma si stralucirea naturala. Pentru a ne pastra cat mai mult timp sanatatea pielii si aspectul ei tanar, trebuie sa evitam acesti factori nocivi si sa ne folosim de cele 15 metode de mai jos.

Evita soarele si foloseste creme cu factor de protectie solara. In ultimii ani soarele a devenit tot mai puternic si arde pana si pielea cea mai putin sensibila, chiar daca folosim creme de protectie. Ideal ar fi sa ne expunem cat mai putin la soare, doar dimineata la rasarit si seara inainte de apus, pentru a beneficia de binefacerile lui si pentru a ne ajuta organismul sa secrete vitamina D. Daca incercam sa ne bronzam in zilele de vara intre orele 11-16, sunt sanse foarte mari sa ne ardem pielea. Cine vrea cu orice pret sa aiba o piele bronzata, trebuie neaparat sa foloseasca creme de protectie potrivite pielii sale si nivelului la care s-a bronzat pana in acel moment. Expunerea la soare se face treptat, incepand cu 10 minute in prima zi si crescand timpul de expunere cu cate 10 minute zilnic. Ca sa te bronzezi cat de cat sanatos, protejandu-ti pielea, trebuie sa ai rabdare si sa o faci treptat. In mod sigur expunandu-te la soare in timpul zilei indiferent in ce conditii, pielea ta va imbatrani mai repede decat daca nu te-ai expune. Solarul afecteaza pielea cel putin la fel de mult ca soarele. Efectele soarelui pe piele se vad dupa 30 de ani, deci la varsta de 50 de ani se vor vedea urmarile bronzului de la 20 de ani, adica ridurile. Copiii au pielea mai subtire si mai sensibila decat adultii si trebuie sa fie protejati intotdeuna cu creme de protectie solara cu factor 50. Pentru fata trebuie sa folosim creme cu protectie solara pe timpul zilei chiar si iarna, pentru a ne proteja de efectele nocive ale radiatiilor ultraviolete.

Renunta la fumat. Fumatul dauneaza pielii in doua feluri. In primul rand imbacseste porii care devin mai vizibili, mai ales in cazul pielii fetei, iar aceasta isi pierde stralucirea naturala. De obicei un fumator se recunoaste dupa tenul incarcat, cu pete si cu pori vizibili. In al doilea rand, fumatul provoaca imbatranirea arteriala – care distruge fibrele de elastina si de colagen si duce la lasarea pielii in timp.

Alimenteaza-te corect. Avem sanse foarte mari sa ne pastram pielea frumoasa daca mancam cat mai multe verdeturi si cruditati, fructe proaspete, cereale integrale si orice fel de seminte, alune si nuci. Verdeturile si fructele consumate crude contin o multime de antioxidanti care protejeaza pielea de efectul radicalilor liberi, iar nucile, alunele si semintele contin vitamina E si uleiuri vegetale necesare lubrifierii naturale a pielii. De asemenea, pestele este bun pentru piele deoarece contine grasimi sanatoase Omega-3. La fel sunt uleiul de peste si semintele de in, sau untura de gasca. Pe masura ce inaintam in varsta, celulele de grasime din cel de-al treilea strat al pielii se subtiaza si devin neregulate, ceea ce confera pielii imbatranite aspectul ”stafidit”. Acizii grasi din peste si uleiul de peste ajuta la ingrosarea si netezirea acestui strat si confera pielii un aspect mai plin. Grasimile saturate (cele animale) si grasimile trans rezultate prin prajire trebuie evitate, deoarece provoaca acnee si imbolnavirea sistemului cardiovascular.

In cazul persoanelor sensibile, condimentele in exces, mai ales cele picante, pot dauna pielii si pot provoca alergii, rozacee sau cuperoza. Aceleasi efecte le au si mancarurile fierbinti. Evita sarea in exces pentru ca ea determina retentie de apa in tesuturi. Pentru o piele care radiaza de sanatate si frumusete, este bine sa consumam cat mai multe cruditati si alimente curate, netratate. Dovada este aspectul pielii vegetarienilor, care arata in general cu minim 10 ani mai tineri decat sunt.

Hidrateaza-te cat mai bine; bea minim 2 l de apa proaspata pe zi, preferabil plata. Apa ideala este cea de izvor de munte. Daca bei 3 l de apa ai sanse si mai mari sa-ti mentii cat mai mult timp aspectul tanar al pielii. Cand bei apa multa deodata, ea spala foarte bine rinichii, iar cand o bei treptat, cate putina si mai des, cu inghitituri mici, apa hidrateaza mai bine intregul organism, inclusiv pielea.

Protejeaza-ti pielea cu creme si lotiuni hidratante. Trebuie sa folosesti periodic creme si lotiuni hidratante ziua si nutritive pentru noapte, mai ales daca ai pielea uscata. Pentru o buna hidratare, cremele trebuie sa contina apa, acid hialuronic, dar si alte substante active. Mai multe detalii despre ce trebuie sa contina cremele cosmetice gasesti in articolele Ingredientele benefice din produsele cosmetice si Ingredientele benefice din produsele cosmetice (II). Este foarte important ca orice crema aplici pe fata sa fie potrivita tipului tau de ten.

Fa-ti masti naturale care iti hranesc pielea. Vezi articolele Masti naturale pentru fiecare tip de ten si Masti naturale nutritive si tonifiante. Pe toate le poti prepara singura acasa din ingrediente pe care le ai la indemana.

Foloseste creme ce contin acizi alfa-hidroxilici (AHA). Pe masura ce inaintam in varsta, epiderma produce celule noi intr-un ritm mai lent, iar radiatiile solare o subtiaza de-a lungul timpului, grosimea ei ajungand de la 20 la numai 2 celule. Una dintre metodele prin care ne putem intineri pielea este sa o pacalim: sa o facem sa creada ca trebuie sa fabrice celule noi. Este bine ca lotiunile si cremele de fata si de corp pe care le folosim sa contina acizi alfa-hidroxilici (AHA) deoarece acestia maresc viteza de reinnoire a pielii, adica exfoliaza epiderma inlaturand celulele moarte si determinand pielea sa produca celule noi. Acest lucru ii confera pielii un aspect mai tanar.

Fa sport. Sportul ne ajuta intr-o multime de feluri si face bine sanatatii tuturor organelor si sistemelor corpului, asa cum am vazut pana acum. In cazul pielii, sportul stimuleaza circulatia, iar aceasta mentine sanatatea pielii, dar si aspectul ei frumos. Pe de alta parte, sportul practicat mai intens, duce la o musculatura ferma si proeminenta, iar pielea arata mult mai bine mulata pe muschi decat pe un tesut flasc. In plus, miscarea fizica intensifica transpiratia, care ajuta la detoxifierea organismului.

Maseaza-ti pielea. Vorbim in primul rand de masajul corpului si de masajul fetei, care au efecte extraordinare asupra starii de sanatate generale, asupra circulatiei sangelui si a limfei si ne ajuta sa ne relaxam mai profund. Se recomanda folosirea de uleiuri de masaj sau de creme si lotiuni pentru masaj, care hidrateaza in acelasi timp pielea. Este foarte benefic pentru piele si masajul cu o perie uscata si moale.

Nu purta imbracaminte stramta sau din fibre sintetice.  Hainele stramte blocheaza circulatia sangelui si determina aparitia celulitei. Imbraca doar haine din fibre naturale si evita-le pe cele din fibre sintetice, in care pielea nu respira adecvat.

Ia suplimente alimentare pe baza de zinc si vitaminele A, C si E, care ajuta pielea, parul si unghiile sa fie sanatoase si frumoase. De asemenea, omega-3 este benefica pentru piele, insa ideal este sa le luam din surse naturale, cum ar fi verdeturi, legume si fructe proaspete si cat mai viu colorate, din peste, seminte, nuci si alune, sau din unele condimente. Suplimentele nutritive in cantitati mari pot dauna sanatatii si intotdeauna este de preferat sa avem o dieta cat mai diversificata pentru a ne lua pe cale naturala vitaminele si mineralele de care avem nevoie.

Fa bai cu plante. Cele mai indicate sunt musetelul, arnica, nucul, frunzele de gutui sau nalba. Se face un macerat din 4 litri de apa si cate o lingura din fiecare planta. Dupa cateva ore maceratul se incalzeste pana la fierbere, se strecoara si se adauga in apa de baie. Se recomanda acest gen de baie o data la doua saptamani.

Fa sauna, daca iti permite sanatatea. Sauna provoaca transpiratii intense, care ajuta la detoxifiere si la hidratarea pielii, insa nu este recomandata cardiacilor.

Nu te stresa, pentru ca stresul deregleaza functionarea intregului organism, deci si al pielii. In plus, daca te incrunti vei face riduri mai devreme.

Fa-ti somnul de frumusete. In timpul somnului celulele si tesuturile corpului se regenereaza, organele se odihnesc si intregul organism se improspateaza pentru a functiona optim in ziua urmatoare. Pielea nu face exceptie si, mai mult, lipsa de somn duce la cearcane, pungi inestetice sub ochi si la un ten ofilit si tern.

Sursa: Dr. Michael F. Roizen, Dr. Mehmet C. Oz – “Tu, ghid de functionare”

Sursa foto

Lasa un comentariu cu parerea ta