8 solutii pentru a manca mai sanatos

Family Eating Meal Together In Kitchen

Stim bine ca aproape toate alimentele de azi sunt atinse de substante toxice in cel putin una din fazele de producere a lor. Este dificil sa ne mai hranim cu adevarat sanatos, dar in aceste conditii solutia nu este sa ne scuzam ca „toul e nociv, deci nu mai conteaza ce mancam”, ci sa alegem raul cel mai putin rau. Asta inseamna sa fim atenti la provenienta alimentelor, sa ne informam legat de felul in care au fost produse ele, sa cumparam si sa gatim inteligent cele mai bune alimente pe care ni le permitem.

Unde exista vointa, exista si o cale.

Gandul nostru trebuie sa fie la faptul ca substantele nocive din alimente sau din mediul inconjurator se vor acumula in timp in organism. Chiar daca intr-un aliment se respecta dozele de aditivi cerute de lege, omul mananca zilnic mai multe feluri de alimente si de multe ori consuma cantitati mai mari de mancare decat cele date de standardul nutritionistilor. De aceea, in decursul anilor E-urile se acumuleaza in ficat si il pot imbolnavi grav.

Mai ramane o problema importanta: cum ii invatam pe copii sa manance sanatos? Mai jos am adunat cateva masuri care ne pot ajuta in sensul acesta.

8 solutii pentru a manca mai sanatos si a-i invata pe copii sa aprecieze alimentele cu adevarat hranitoare

Cumpara ingredientele de baza de la tarani, pe cat posibil carne crescuta fara hormoni, sau furaje aditivate, fructe si legume cat mai curate, cultivate fara prea multe substante chimice de sinteza. Poti sa mergi la sfarsit de saptamana in satele din apropierea orasului tau pentru a le cumpara, sau le poti achizitiona din piata.

Se mai practica si abonamentul facut la o familie de mici fermieri din zona in care locuiesti, asa cum am descris intr-un articol recent, in baza caruia primesti un cos saptamanal cu produse alimentare de sezon. Alimentele cultivate traditional au si un gust mai bun, care ar trebui sa fie preferat de intreaga familie.

Invata sa faci acasa conserve pentru iarna, gemuri, compoturi, muraturi, zacusca si alte tocanite. Tot ce pregatesti pentru iarna se poate steriliza si conserva fara a folosi absolut nici un aditiv, iar gustul este mult mai bun, dupa cum stim cu totii. Daca ai o familie mare, toata operatiunea dureaza maxim 1 saptamana de munca 2-3 ore pe zi dupa serviciu, iar daca e vorba de o familie mica, chiar mai putin.

Este ocazia perfecta de a mobiliza toti membrii familiei sa munceasca la acest proiect comun. Copiii pot fi responsabilizati astfel si li se poate explica valoarea muncii in echipa si importanta alimentatiei sanatoase. Ei sunt de obicei incantati sa puna mana pe alimente si mancaruri, pentru ca apoi sa guste din rezultatul muncii lor. Invata astfel si sa gateasca jucandu-se cu mancarea. In plus, daca sunt tratati de la egal la egal, se vor simti importanti, valorosi si capabili, crescandu-le increderea in ei.

Foloseste la gatit mirodenii si verdeata in loc de baza pt mancaruri (vegeta). Nici un mare bucatar nu condimenteaza mancarea cu altceva decat sare, piper si mirodenii. Doar bucatarii romani sunt in stare sa foloseasca baza pentru mancaruri, sa-i mai faca si reclama, iar asta pentru ca probabil nu sunt capabili sa gateasca o macare adevarata si simpla. Nimeni nu are nici o scuza, pentru ca mirodeniile normale cresc si in ghiveci in balcon si poti sa ti le cultivi singur si sa le ai proaspete.

Cumpara alimente de baza, simple, neprocesate. Incearca sa cumperi cat mai putin si cat mai rar alimente procesate de genul mezelurilor, deserturilor pline de aditivi, sosurilor, marinatelor, conservelor sau a altor alimente semipreparate. Prefera carne macra in loc de mezeluri, branza simpla in loc de creme de branza, biscuiti simpli in locul celor cu arome, etc. Indiciul ca ai de a face cu alimente procesate este lista mare de E-uri de la ingrediente. Evita-le si cumpara alimentele cat mai simple, care sa contina daca se poate doar ingrediente naturale si normale.

De exemplu, daca iei o prajitura, ar trebui sa contina doar faina, zahar, oua, lactate si eventual ciocolata sau fructe, insa acest lucru probabil ca nu e de gasit pe raft in comert. Solutia cea mai buna este sa prepari un desert simplu acasa. Sosurile sunt pline de aditivi si de asemenea iaurturile de fructe, sau alte dulciuri pentru copii. Cel mai bine este sa inveti sa-ti faci singur sosuri pentru salate, iar copiilor sa le prepari iaurt simplu in care adaogi fructe pasate, ori sa le faci budinci de casa din orez sau gris. Exista atat de multe retete de deserturi simple si rapide pe care poti sa le prepari copiilor tai si familiei si in care tu controlezi cantitatea de zahar adaugata. Discutam despre copiii mai mari care cer desert, caci cei foarte mici nu cer zahar daca nu sunt obisnuiti cu el.

Verifica toate etichetele celorlalte alimente pe care le cumperi din supermarket. Cumpara doar alimentele cu cele mai putine E-uri. Ocoleste produsele care au o lista prea mare de ingrediente, din care mai bine de jumatate sunt E-uri. De fapt, arunca acele produse din mana. Cand la ingrediente gasesti substante de care nu ai auzit, ele sunt tot E-uri, chiar daca nu scrie “E” si numarul corespunzator.

Nu te descuraja de faptul ca sunt putine alimente care sa aiba sub 10 ingrediente. Cauta-le si vei gasi in fiecare categorie de alimente cel putin una. Cu cat mai putini aditivi per total, cu atat mai bine. In aceasta problema nu putem fi atat de rigizi incat sa spunem “totul sau nimic”, adica sa cumparam orice produse, la gandul ca nu conteaza cate E-uri au, daca oricum toate alimentele le contin. Trebuie sa alegem raul cel mai putin rau. Daca nu prea mai gasim alimentele fara nici un aditiv, solutia nu este sa luam orice ne cade in mana, ci sa le cumparam pe cele cu cat mai putine E-uri. La sfarsitul zilei, familia ta are in sange si in ficat mai putine substante toxice.

Gateste acasa cat mai des hrana proaspata, care se prepara usor, colorata de la legume, fara prajeli, fara ca mai bine de jumatate din mancare sa fie maro sau alba (plina de carne prajita, dulciuri, faina sau zahar). Daca gatesti de 3-4 ori pe saptamana, sau mai mult, carne cu cartofi, poti fi sigur ca iti vei imbolnavi familia in timp. Indiferent daca gatesti carnea la abur si prin metode sanatoase, tot nu e bine. Organismul omului are nevoie de hrana diversa, plina de culoare. Acolo unde este culoare, sunt vitamine, minerale, antioxidanti si nutrienti adevarati. Un copil are nevoi speciale fizice si mentale si nu le va face fata daca nu primeste mancare cu adevarat hranitoare.

Gateste-le copiilor de cand sunt foarte mici, pentru a se obisnui cu gustul mancarii de casa si mai putin cu aceea fara gust din borcanase. Daca nu sti sa gatesti, invata impreuna cu copiii sa gatesti, in joaca. Fa experimente culinare in care sa fie implicati, la care sa contribuie si din care sa fie incantati ca mananca deoarece este munca si experimentul lor. Copiii adora sa ajute, sa se simta utili si sa faca ceea ce fac mama si tata, atat ca activitate, cat si ca alimente pe care le mananca. Daca vad in casa mancare sanatoasa, pe care au ocazia sa puna mana, sa se joace cu ea si sa ajute la prepararea ei, ei vor fi implicati emotional in proces si vor manca din ea cu placere.

Am auzit o mamica ce spunea ca isi pacaleste copiii sa manance legume facandu-le piure si preparand chiftele din ele, pe care copiii le mananca apoi cu placere. O alta mamica taie cubulete fructe diverse intr-un bol si isi cheama copiii: “Haideti sa mancati putere!!!” Imagineaza-ti ce efect are acest cuvant magic asupra lor. Mi se par tactici foarte inteligente si usor de realizat. Mamicile sunt intotdeauna cele mai ingenioase.

Fa-ti un plan de alimentatie sanatoasa a familiei. Banii sunt o problema pentru majoritatea oamenilor si e scump sa ai intotdeauna o diversitate foarte mare de alimente pe masa. Totusi, incearca sa tii o evidenta a alimentelor pe care le gatesti si le consuma familia ta. Fa-ti o lista cu ingrediente si alimente care nu vrei sa lipseasca din dieta voastra si roteste-le, fa in fiecare saptamana alte combinatii de alimente, avand grija sa nu lipseasca cele cateva pe care le consideri de maxima importanta pentru sanatate si care sa placa intregii familii.

In plus, majoritatea site-urilor culinare mari au grupate retetele inclusiv dupa buget sau dupa ingrediente, iar astfel ti-e usor sa te inspiri si sa gasesti retete in care sa incluzi orice aliment pe care il vrei in meniu.

Viziteaza impreuna cu copiii mici ferme din zona in care locuiesti, pentru a-i invata sa recunoasca fructele, legumele, animalele domestice si a le arata cum sunt acestea crescute si cultivate. Copiii invata mai bine in natura, jucandu-se cu animalele, decat din carti.

Pentru adulti aceste lucruri pot parea banale, dar pentru copii ele inseamna enorm, mai ales daca au crescut la oras si nu au un contact foarte des cu natura, animalele sau cu o gradina de legume. Nici o carte, poveste sau film documentar nu se compara cu a alerga prin iarba, a culege legume de pe plante si a manca fructe culese direct din pom. Si nici cu a planta cu manutele lui rasaduri, sau a hrani un animal.

Pana la urma, despre asta este vorba: a ne invata copiii despre valoarea vietii si a mancarii. Ei vor aprecia mai mult alimentele pe care le punem pe masa daca inteleg de unde provin ele si cum au ajuns in farfurie.

Aceste solutii vizeaza in primul rand mamicile care nu gatesc, tinerii care acum invata sa traiasca pe cont propriu si apoi pe restul oamenilor. Toata lumea are problema alegerii alimentelor pe care le consuma, comoditatea din magazin de a te uita pe etichete, sau lenea de a gati mancarea adevarata, simpla si hranitoare in loc de a cumpara mancare procesata si plina de aditivi.

Vreau sa le rog in special pe mamicile care se confrunta zilnic cu aceste probleme, sa ne impartaseasca din experienta, problemele lor si eforturile de a-si hrani sanatos copiii. Care sunt provocarile si cum le faceti fata? Ce faci cu copiii mai mari, care nu au deprins de mici gustul alimentelor sanatoase si care prefera mancarea fast-food? Mai sunt sanse sa fie “convertiti” la hrana sanatoasa? Ce tactici aplicati sa iesiti invingatoare din aceasta lupta?

Nu uita ca sanatatea copiilor tai si a intregii familii depinde si de ceea ce pui pe masa. Si mai ales nu uita ca atunci cand un membru al familiei este bolnav ai face orice sa schimbi asta. De acum inainte fa tot ce poti pentru a educa gustul copiilor tai pentru alimentele sanatoase, caci astfel le cresti sansa de a se mentine sanatosi.

Intrebare simpla: vrei ca viata copiilor tai sa fie mai scurta cu cel putin 10 ani decat a ta? Daca nu, atunci fa tot ce tine de tine ca sa le pui pe masa hrana de cea mai buna calitate posibila.

Sursa foto

CITESTE SI:

Pesticide naturale pentru gradina ta de legume – I – (21 de solutii la indemana)

Pesticide naturale pentru gradina ta de legume – II – (inca 23 de solutii)

Fertilizatori naturali si ingrasaminte ecologice pentru gradina ta

Erbicide ecologice pentru gradina ta

Cum putem consuma produse naturale de la fermieri

Ferma de langa casa ta

Pacaleala din farfurie. Povestea capsunilor bio

Cum putem trai azi o viata mai sanatoasa, asemanatoare cu a stramosilor nostri

Ce inseamna alimente de calitate

De ce nu putem trai fara enzime

TOXIC – un documentar cu Profesorul Gheorghe Mencinicopschi

Lasa un comentariu cu parerea ta