Vitamina A

vitamina A alimente

Vitamina A este prima dintre vitaminele liposolubile (care se dizolva in grasimi). Pentru a fi absorbita eficient, are nevoie de prezenta mineralelor si a grasimilor. Este disponibila in doua variante: vitamina A absorbita, numita retinol (prezenta doar in alimente de origine animala) si provitamina A, sau betacaroten (care se gaseste atat in produse animale, cat si vegetale) si care este convertit in retinol in interiorul organismului, daca nivelul acestuia nu este suficient. Vitamina A se stocheaza in ficat.

Alte denumiri pentru vitamina A

Retinol

Rolul vitaminei A

  • Mareste acuitatea vizuala pe timp de noapte
  • Imbunatateste vederea si ajuta in tratamentul multor boli de vedere (conjunctivita, glaucom, reduce riscul aparitiei cataractei)
  • Este un puternic antioxidant
  • Creste rezistenta organismului la infectiile respiratorii
  • Ajuta la functionarea normala a sistemului imunitar
  • Scurteaza durata bolilor
  • Mentine procesul de crestere si consolidare a oaselor
  • Asigura buna functionare a sistemelor osos, reproducator si nervos
  • Are un rol important in protectia pielii si a mucoaselor (previne uscarea si subtierea pielii si o mentine stralucitoare)
  • Pastreaza sanatatea pielii, parului, dintilor si gingiilor
  • Ajuta in tratamentul acneei, al ridurilor si in afectiuni ca psoriazis, furunculoza, arsuri si ulcere deschise (cand este folosita extern)
  • Stimuleaza productia de colagen si elastina
  • Reface bariera lipidica a pielii, mentinand astfel hidratarea acesteia
  • Contribuie la inlaturarea petelor pigmentare ale pielii determinate de varsta
  • Este adjuvant in tratamentul emfizemului si al hipertiroidismului
  • Mentine sanatatea straturilor superficiale ale tesuturilor si organelor interne
  • Este una din cele mai puternice vitamine anticancerigene
  • Poate juca un rol in tratarea unor afectiuni ca: boli de inima, diabet, alcoolism, colesterol, dermatita atopica, displazie de col uterin, ochi uscati, chisturi mamare, hiperkeratoza, colon iritabil, osteoartrita, otita, tulburari ale tiroidei, vaginita, varice.

Unitati de masura

UI (Unitati Internationale)

USP (United States Pharmacopea)

RE (Echivalenti Retinol) (greutatea echivalenta de retinol absorbit si convertit in mod real)

Dozele zilnice recomandate

  • 5.000 UI (1.000 RE) in cazul barbatilor
  • 4.000 UI (800 RE) in cazul femeilor

Deficitul de vitamina A (hipovitaminoza A – carenta usoara, sau avitaminoza A – carenta severa)

Putem ajunge sa avem deficit de vitamina A din cauza unei alimentatii necorespunzatoare, sarace in vitamina A (exocarenta), sau din cauza unor tulburari de absorbtie (enterocarenta): flora intestinala patogena, tulburari de metabolism, exces vitaminic neechilibrat, factori genetici, etc.

Deoarece vitamina A este o vitamina solubila in grasimi, deficitul de vitamina A poate fi cauzat de o dieta foarte saraca in grasimi si/sau prezenta unor afectiuni medicale care provoaca o reducere a capacitatii de a absorbi grasimile (cum ar fi deficitul de enzime pancreatice, boala Crohn, fibroza chistica, indepartarea chirurgicala a unei parti din stomac, boli de vezica biliara si boli hepatice). In plus, diareea cronica, daca e cauzata de infectii gastro-intestinale si/sau de paraziti intestinali poate contribui la deficitul de vitamina A. Si infectiile virale duc la un deficit de vitamina A. Expunerea la anumite produse chimice toxice (de exemplu bifenili polibromurati sau PCB) duce la defalcarea de vitamina A de catre ficat. Aportul insuficient de proteine sau grasimi alimentare sanatoase contribuie la deficitul de vitamina A.

Efectele si simptomele deficitului de vitamina A:

  • Pierderea acuitatii vizuale in lumina slaba (hemeralopia)
  • Orbire datorata distrugerii corneei
  • Modificari degenerative ale ochilor (xeroftalmie)
  • Modificari degenerative ale pielii (descuamare) si ale parului
  • Uscarea mucoaselor (oculare, nazale, orale, vaginale)
  • Acnee
  • Afectarea epiteliilor traheale, bronhice, ale tractului urinar, ductelor pancreatice, uterului si glandelor salivare
  • Scaderea imunitatii
  • Sensibilitate la infectii virale
  • Lipsa poftei de mancare
  • Diminuarea gustului
  • Diaree
  • Schimbari la nivelul dintilor si al pielii
  • Procese de ulcerare a globului ocular
  • Ingrosarea pielii
  • Scaderea secretiei sudorale
  • Usturime la urinat, mictiuni mai frecvente
  • Reducerea apetitului sexual
  • Tulburari in procesul de reproducere

Excesul de vitamina A

Excesul de vitamina A poate fi toxic la persoanele tratate timp indelungat cu suplimente alimentare cu vitamina A. Toxicitatea datorata vitaminei A apare in cazul ingestiei accidentale a unor doze de peste 660000 UI (200 mg de echivalent de retinol) si 330000 UI (100 mg de echivalent de retinol) de catre adulti, respectiv copii. Persoanele care au probleme cu ficatul risca sa ajunga mai usor la un exces de vitamina A prin faptul ca nu il absorb eficient din alimente.

Simptomele si efectele intoxicatiei cu vitamina A

  • Piele uscata
  • Greata
  • Voma
  • Alopecie (caderea parului)
  • Ingrosarea pielii
  • Eruptii cutanate
  • Tulburari de vedere
  • Hipercalcemie
  • Demineralizari osoase, osteoporoza
  • Adenopatii
  • Hiperlipidemie
  • Amenoree, menstruatii neregulate
  • Oboseala
  • Dureri de cap
  • Cresterea tensiunii intracraniene
  • Fibroza hepatica (marirea ficatului)
  • Carotenul in exces poate determina o colorare portocalie a pielii ce poate fi confundata cu icterul.

Toate manifestarile intoxicatiei cu vitamina A sunt reversibile dupa incetarea aportului excesiv.

Betacarotenul este forma vitaminei A care are un potential de toxicitate mai redus.

Femeile insarcinate care iau vitamina A in exces pot avea un fat cu malformatii congenitale (craniofaciale, cardiace) sau pot suferi un avort spontan. Doze crescute de derivati sintetici ai retinolului sunt teratogene. Desi consumul excesiv de vitamina A de catre copii si adulti nu provoaca de obicei leziuni ireversibile, vitamina A este toxica pentru fat si poate determina malformatii congenitale severe, inclusiv spina bifida, daca este luata in doze zilnice de peste 10000 UI de catre femeile gravide. Se recomanda ca femeile care sunt sau vor sa ramana insarcinate sa limiteze aportul de vitamina A si sa urmeze indicatiile medicului in acest sens.

Surse naturale de vitamina A

Carotenoizii sunt pigmenti care determina culorile rosu, orange si galben din plante, fructe si legume. De aceea vom gasi vitamina A din abundenta in fructele, legumele si
zarzavaturile de culoare portocalie, galbena, sau rosie.
Cele mai bogate surse naturale de vitamina A:
  • morcovi cruzi
  • spanac fiert
  • patrunjel proaspat
  • ardei gras rosu crud
  • salata verde
  • cartofi dulci – copti sau fierti in coaja
  • pepene galben
  • caise
  • broccoli gatit la abur
  • rosii
  • oregano uscat
  • sparanghel fiert
  • fasole verde fiarta
  • varza de Bruxelles fiarta
  • castraveti cu coaja
  • pepene verde
  • grapefruit
  • telina cruda
  • prune uscate
  • papaya
  • mazare verde fiarta
  • varza tocata fiarta
  • prune proaspete
  • portocale
  • dovleac
  • mango
  • piersici
  • andive
  • lapte de vaca semidegresat (2%) si alte lactate
  • untura de peste
  • ficat si organe
  • oua

Pierderea vitaminei A din alimente

Gatitul, stocarea sau prelucrarea alimentelor nu afecteaza semnificativ cantitatea sau absorbtia vitaminei A.

Pierderea vitaminei A din organism

Vitamina A se pierde cand ne expunem ochii la lumina puternica, dar si cand petrecem timp privind ecrane de calculator, televizor sau alte dispozitive electronice. De aceea, pierdem mai multa vitamina A decat stramosii nostri si avem nevoie de un aport mai mare.

Relatii antagonice (ce substante blocheaza absorbtia vitaminei A) si relatii simbiotice (ce substante ajuta absorbtia vitaminei A)

Acizii grasi polinesaturati pot distruge vitamina A in lipsa antioxidantilor.

De asemenea, medicamentele care scad colesterolul reduc si gradul de absorbtie al vitaminei A.

Vitamina A se asimileaza cel mai bine in prezenta vitaminelor B, D, E, a calciului, fosforului si zincului. Zincul este mineralul care permite extragerea vitaminei A din rezervele formate in ficat.

Vitamina A, pe langa faptul ca are grija de ochi si vaz, de imunitate, de dezvoltarea oaselor, este extraordinara pentru piele si e bine sa nu lipseasca din produsele noastre cosmetice si nici din mastile naturale pe care le aplicam pe piele.

Deoarece atat carenta, cat si excesul de vitamina A pot avea efecte grave in organism, te sfatuiesc sa consideri cele scrise mai sus cu titlu informativ si sa nu consumi suplimente cu vitamina A fara recomandarea medicului.

Surse: Earl Mindell – Biblia Vitaminelor, prodieta.ro, elle.ro

Sursa foto

Lasa un comentariu cu parerea ta