Cum alungi cel mai rapid depresia

depresie

Cand esti deprimat, tot ce vrei este sa scapi cat mai repede de starea de apasare si de tristetea profunda care a pus stapanire pe sufletul tau. Vrei sa poti rupe lanturile, camasa de forta si gheara care te tine strans. Trebuie sa faci cat mai repede ceva pentru ca altfel simti ca te pierzi pe tine. Primele incercari de a iesi din starea depresiva de obicei sunt fara rezultat. Incerci sa zambesti pentru ca stii ca mimica te ajuta sa-ti pacalesti creierul sa creada ca esti fericit(a). Nu si de data asta. Creierul stie, se pare, ca ai plecat intr-o lume din care nu iesi cand vrei tu, ca din inchisoare. Nu vrea sa aduca fericirea inapoi, iar zambetul, daca l-ai privi in oglinda, ar fi doar un ranjet. Mai mult, iti vin in minte toate lucrurile care nu sunt la locul lor in acest moment in viata ta. Iar tu vrei doar sa uiti, sa treci peste tot, sa te simti un pic mai bine.

Fiecare om trece prin aceasta experienta cel putin o data in viata. Depresia nu ocoleste pe nimeni si asta pentru ca de obicei cauzele pot fi multe: de la un dezechilibru chimic in creier, pana la probleme reale pe care le intampinam in viata si pana la ideile limitative pe care ni le-am format in timp, sau concurenta pe care presiunea sociala ne impinge s-o simtim fata de alti oameni, sau fata de supermodelele fizice ori psihologice. Exista atat de multa presiune sociala asupra omului in epoca in care traim, incat depresia este aproape inevitabila in anumite momente.

De aceea avem atata nevoie sa devenim cat mai repede constienti de aceasta realitate si capabili sa discernem intre o problema reala de viata si una creata de mintea colectiva si adoptata prea usor de fiecare dintre noi in momentele de vulnerabilitate. De asemenea, trebuie sa evitam obsesia fericirii si sa facem diferenta intre durerea cauzata de unele evenimente tragice (si care este fireasca pentru un timp variabil) si nefericirea unei vieti normale, in care lucrurile nu pot fi mereu roz, fara ca asta sa constituie motiv de depresie.

Metodele urmatoare nu ne salveaza pe viata de la depresie si nu sunt intotdeauna suficiente pentru a ne readuce fericirea (desi de multe ori sunt), dar ne ajuta sa o alungam, sa ii scadem intensitatea si sa ne simtim mai bine, cel putin pana cand ne intarim putin.

Primele 6 lucruri pe care sa le faci cand esti depresiv

Serotonina

Intotdeauna cand suntem depresivi este vorba si despre un dezechilibru chimic in creier. Lumea medicala inca nu a descoperit natura precisa a acestui dezechilibru chimic, dar se stie ca alimentele si suplimentele care cresc nivelul de serotonina in creier ajuta la ameliorarea simptomelor depresiei. Serotonina este un neurotransmitator numit si „substanta starii de bine”. Alimentele care iti cresc cel mai rapid buna dispozitie sunt cele pe baza de carbohidrati: ciocolata sau alte dulciuri, fructele (in special bananele), orezul, cartofii, painea, pastele, cerealele integrale, fasolea, leguminoasele. As zice ca cele mai eficiente sunt ciocolata si fructele; ciocolata contine atat zahar, cat si grasimi, ambele necesare bunei functionari a creierului, iar zaharul din fructe se elibereaza cel mai rapid. Dar mai sunt si alte alimente care ajuta: ardeiul iute, verdeturile (spanacul), lactatele, cafeaua, nucile, alunele si semintele (mai ales semintele de in), pestele, carnea de curcan.

Insa pentru ca vrem sa avem grija de sanatatea noastra, este bine sa facem o diferenta: atat carbohidratii buni, cat si cei rai iti vor creste starea de spirit, dar nu toti sunt sanatosi si este bine sa fii selectiv. Alege ciocolata neagra in locul celei cu lapte, cartofii fierti in coaja sau copti in locul celor prajiti. De asemenea, nu iti recomand sa infuleci mai multe prajituri si alte alimente pline de zahar ca scuza ca esti depresiv sau cu gandul ca depresia va trece mai repede. Daca aplici cele 6 metode din acest articol concomitent, in 1-2 ore ar trebui sa te simti deja mai bine, fara sa fie nevoie sa mananci non-stop dulce. Chiar si zaharul dintr-un fruct intra rapid in sange si de acolo la creier, care il va folosi. Carbohidratii buni elibereaza mai lent glucoza, ceea ce inseamna ca ne ofera o stare de bine pe termen mai lung; in plus, sunt si mai sanatosi.

Foarte important este sa mananci micul dejun, unde e indicat sa ai o felie de paine si, eventual si alti carbohidrati. Ideal este sa mananci si fructe dimineata pe stomacul gol si sa bei smoothie de fructe sau sucuri proaspat stoarse din fructe, care iti vor aduce energie, vitamine si un zahar de calitate de la prima ora, ceea ce te ajuta sa eviti dezechilibrele chimice din creier. Altfel, creierul este privat de glucoza care ii asigura buna functionare si cresc sansele sa te simti deprimat. Chiar daca nu ai obiceiul sa mananci micul dejun, e timpul sa faci o schimbare. Micul dejun este foarte important si pentru creier, nu doar pentru stomac.

Si nu in ultimul rand, ia un supliment care te ajuta sa cresti nivelul de serotonina: magneziu sau, si mai bine, MagneB6 (magneziu + vitamina B6), care ajuta la functionarea optima a sistemului nervos si iti creste buna dispozitie.

Muzica

Asculta muzica ce te binedispune. Daca ai adesea momente de tristete si melancolie, chiar daca nu e depresie, ar fi bine sa-ti alcatuiesti un playlist cu piese vesele sau o muzica ce te face sa vibrezi, sau care te face sa dansezi. Orice care te scoate din starea ta, preferabil sa nu fie muzica relaxanta, ci energizanta si stimulanta. Veselia si buna dispozitie sunt cuvintele de ordine. Muzica este un medicament bun pentru suflet si are o putere extraordinara, o stim cu totii.

Sportul 

Chiar daca nu esti genul sportiv, trebuie sa te pui in miscare. Este vorba despre a face o forma de miscare ce iti face neaparat placere. Fa asta in aer liber daca poti, pentru ca efectele sunt mai rapide si mai bune. Incepe prin a respira profund aerul curat de afara sau din parc si apoi incepe sa mergi in ritm alert, sa alergi sau sa faci cateva exercitii de stretching sau de yoga macar. Exercitiul fizic elibereaza endorfine in creier si el ne da starea de bine de la sfarsitul programului de sport, ceea ce ne ajuta sa ne dorim sa-l repetam si maine, chiar daca a fost greu. Este ceea ce oamenii care nu fac sport nu pot intelege pana in momentul in care se pun in miscare si simt pe pielea lor starea de bine data de exercitiul fizic. In plus, cand faci sport iti eliberezi gandurile si energiile negative si ai ocazia sa le inlocuiesti cu unele pozitive, vindecatoare. Incearca. Si ia inca un prieten cu tine, ca sa fie mai distractiv si mai placut.

Fa-te util

Este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poti face cand esti deprimat. Depresivul are un puternic sentiment de inutilitate, de rupere de restul umanitatii; simte ca viata lui nu mai are nici un rost si se izoleaza. Fa opusul. Impune-ti sa iesi din casa si sa te faci util, sa ajuti pe cineva care are nevoie de tine. Sau incepe sa faci ceva care te pasioneaza si poate ajuta un alt om. Daca munca ta este in slujba omului, fa-o cu gandul la cat de mult ii ajuti pe acei oameni care beneficiaza de pe urma ei. Fa-o de parca nu ai munci pentru bani. Dedica-te omului pe care il ajuta munca ta. Fa-i prin asta viata mai frumoasa. Sau aseaza-te cu hobby-ul tau si creeaza ceva pe care apoi sa-l faci cadou. Daca iti place sa faci prajituri, fa o prajitura plina de pasiune si daruieste-o cuiva. Bucuria si recunostinta lui vor fi pentru tine un medicament mai bun ca oricare altul. Intotdeauna putem sa ne folosim timpul si energia creatoare in beneficiul oamenilor, nu in detrimentul nostru. Omul arde de dorinta de a contribui in societate, de a se dedica unor cauze mai mari decat el; este o nevoie superioara. Uneori poate aluneca in depresie tocmai din lipsa acestei cauze nobile careia sa i se dedice trup si suflet.

Spune cuiva

Confeseaza-te cuiva apropiat despre ceea ce iti apasa sufletul. Ajuta mult sa te eliberezi si sa fii ascultat, sa spui despre ce te framanta. De multe ori, auzindu-ti vocea care exprima gandurile, gasesti mai usor solutii la probleme, iar odata cu solutia, disperarea si depresia pot disparea. In plus, te poti sfatui cu cealalta persoana daca iti este apropiata si puteti gasi impreuna solutii, sau motive sa treci peste starea ta, ori poate doar o cale de a uita de problema ta. Oricum ar fi, iti face bine. S-a descoperit ca a spune cuiva despre problemele tale, a comunica cu alti oameni, iti reduce stresul si te ajuta sa iti revii mai repede de pe urma lui (Vezi articolul Descoperiri uimitoare despre stres dezvaluite de ultimele studii). Inconjoara-te de oameni dragi, carora le pasa de tine. Dragostea si grija lor te vor face recunoscator pentru oamenii buni din viata ta si pentru motivele de bucurie.

Intrebarile potrivite

Acum pune-ti cateva intrebari care sa te ajute sa iesi mai repede din starea depresiva. Este de preferat sa le scrii pe o hartie sau intr-o agenda. Prima este: de ce ma simt deprimat(a)? Oricat de banala ar fi, multi nu stiu de ce se afla in starea in care se afla, ci doar se simt tristi. Chiar daca gasesti repede raspunsul, spune-l cu voce tare, apoi scrie-l. Asta te va ajuta sa-ti dai seama ca uneori motivul este banal, inutil, depasit, pueril, nedemn de tine, ridicol. Continua cu intrebari. Motivul depresiei mele este adevaratul motiv, sau exista altul ascuns in spatele lui? Problema mea va mai conta peste un an sau peste 5 ani? Ce pierd stand in aceasta stare depresiva? Ce am de castigat daca ies din ea? Care dintre stari (depresiva/nondepresiva) ma ajuta sa-mi indeplinesc menirea in aceasta lume? Daca omul a fost creat cu toate resursele necesare unei vieti implinite in interiorul lui, de ce le caut in exterior si de ce imi bazez viata si fericirea pe altceva decat sunt eu? Am nevoie cu adevarat de ceva din exterior pentru a fi fericit? Oamenii singuri, sau cei cu probleme de sanatate sau de alta natura se bucura totusi de viata. In realitate, nu ai nevoie de nimic in plus fata de ce ai deja in tine pentru a te bucura de viata. Ce mai astepti?

Haide! Iesi afara la soare, plimba-te, alearga prin iarba verde, priveste minunea naturii, rade cu copiii din parc, ajuta un batran sa treaca strada si vorbeste cu altul care e singur. Ai putea fi singurul om cu care vorbeste azi. Priveste o data in jur si vezi in ce fel lumea are nevoie de tine. Viata e frumoasa nu pentru ca o spun eu, ci pentru ca era frumoasa ieri, cand ai primit un cadou, cand te-au sunat parintii tai, cand un prieten te-a invitat la o cafea, cand copilul ti-a spus ca te iubeste si ti-a facut o floare din hartie. Viata e frumoasa mereu, doar sa deschidem ochii. Sa n-o traim dormind. S-o traim iubind.

Iubeste-te macar atat de mult incat sa traiesti cu bucurie fiecare zi minunata ce ti-a fost data.

Citeste si:

Despre depresie cu psihologul Andrew Solomon

De ce fericirea nu depinde de lucruri din exterior si cum o putem fabrica in mod constient

50+ ganduri care te fac fericit (atunci cand ti-e greu)

In ce fel anxietatea si depresia sunt utile

Cand ai ras ultima data incat sa te doara stomacul?

Sursa foto

Lasa un comentariu cu parerea ta