Strategia cu care sa faci din acest an cel mai bun an al tau de pana acum (IV) – Atinge-ti obiectivele si transforma-ti viata

Strategia cu care sa faci din acest an cel mai bun an al tau de pana acum - IV

Strategia care te ajuta sa-ti atingi obiectivele si sa-ti transformi viata

Aceasta strategie functioneaza daca o aplici la un plan de transformare pe un an, pe mai multi ani, sau pentru atingerea oricarui obiectiv, mic sau mare. Elementele ei sunt secretele ce stau in spatele succesului celor care reusesc mereu in tot ceea ce isi propun.

1. Viziunea. Stabileste clar ce iti doresti cu adevarat, nu ceea ce crezi ca ai vrea sau ar trebui sa faci/obtii. Oamenii in mod normal isi formuleaza dorintele astfel: „Imi doresc sa slabesc 10 kg”, „Nu voi mai manca zahar”, „Ma voi lasa de fumat”. Greseala este ca aceste formulari nu sunt motivante si nu te inspira sa treci la actiune pentru ca nu iti spun ce vei obtine, ci ceea ce nu ai voie sa faci. Iar aceasta exprimare nu e stimulanta. Deci, atentie: daca vrei sa reusesti sa realizezi ce-ti propui, trebuie sa creezi o viziune ce te motiveaza, te incanta si iti ofera ceva ce iti doresti foarte mult; sa iti doresti atat de mult sa obtii acel lucru, incat sa nu poti dormi noaptea, sa astepti sa vina dimineata pentru a face inca un pas spre visul tau.

Viziunea se refera la ceea ce vrei sa creezi, este pozitiva, este clara si specifica si te impinge de la spate. Daca va trebui sa-ti folosesti doar vointa ca sa-ti atingi obiectivul, probabil ca nu vei reusi deoarece avem o cantitate limitata de vointa, iar cand se epuizeaza, renuntam. Nu putem sa ne fortam la infinit, daca nu e ceva in spatele nostru sa ne impinga inainte oferindu-ne un impuls. Doar viziunea care te incanta si te impulsioneaza te va ajuta sa obtii ceea ce vrei. De exemplu, daca vrei sa slabesti, ar trebui sa formulezi dorinta asa: „Vreau sa slabesc 10 kg ca sa ma simt mai bine si sa arat mai tanar”.

2. Motivul este bunul tau cel mai de pret. Vorbeam recent despre importanta de a-ti cunoaste scopul indiferent ce ai face, de a-ti stabili inca de la inceput DE Ce-ul, motivul pentru care faci ceea ce faci. Cand stii de ce vrei sa faci un lucru, nimic nu te poate opri sa-l indeplinesti. Aceasta este motivatia ta.

Daca pornesti din capul locului cu motivul in minte si daca il revezi zilnic, nu ai nevoie de alta sursa de motivatie. Automotivarea este cea mai importanta si e mult mai puternica decat motivatia exterioara (bani sau alte beneficii materiale). In acest fel nu risti nici sa vanezi ceea ce considera altii a fi succesul (familia ta, media, societatea), ci iti vei construi propriul succes, acela pe care il vrei tu, cel care consideri ca iti va face viata mai buna. Tu stii cel mai bine ce este bun pentru tine. Nu lasa pe nimeni sa-ti serveasca propriile idei. Gandeste cu creierul tau si condu-ti viata dupa propriile principii.

Daca nu te-ai gandit inca la aceasta idee, scrie-ti acum pe o foaie de hartie, sau in telefon DE CE-ul, motivul pentru care vrei sa faci ceea ce vrei sa faci. Apoi reciteste-l zilnic pentru a te mentine pe drumul drept pana la capat si pentru a nu te lasa prada distragerilor, neprevazutului sau oamenilor care te vor descuraja. Gaseste-ti DE CE-ul, iar mintea iti va arata cum.

Cand ne facem planuri pentru un an sau o perioada mai lunga, pot interveni o multime de probleme si obstacole neprevazute care sa ameninte sa ne devieze de la drumul nostru: crize economice, evenimente neplacute in familie, o problema de sanatate, etc. Iar in aceste momente doar un motiv suficient de puternic ne ajuta sa nu ne lasam prada fricii, sa gasim o cale de a merge inainte indiferent de realitatea din jurul nostru. Poti sa ai un motiv pozitiv (daca fac asta, obtin lucrul asta), sau negativ (daca nu fac asta, ma va costa cutare lucru). Formuleaza-l cum crezi ca te ajuta mai bine (esti genul care cauta placerea, sau genul care fuge de durere). Daca ai un motiv puternic si stii de ce vrei sa faci ceea ce vrei sa faci, vei gasi intotdeauna o cale si resursele sa o duci la bun sfarsit.

3. Aminteste-ti zilnic planul si incarca-te cu energie. Reciteste-l, rememoreaza in fiecare zi motivul pentru care vrei sa obtii acel lucru si intra astfel in starea emotionala necesara pentru a merge inainte si a face pasul necesar ce poate fi facut in acea zi. Daca poti, fa sa fie primul lucru pe care il faci in ziua respectiva: actiunea ce te duce cu un pas mai aproape de obiectivul tau. Abia apoi treci la treburile tale zilnice.

Aminteste-ti de o perioada in care ti-ai dorit foarte tare ceva (o relatie, o masina, un nou job), atat de tare incat nu puteai sa te gandesti la altceva si erai de-a dreptul obsedat sa faci acel lucru. Poate ca nici nu stiai in acel moment cum sa il obtii, dar aveai o viziune clara a ceea ce iti doreai, un motiv puternic, il vizualizai zilnic, il simteai ca si cand s-ar fi intamplat deja. Apoi lucrurile au inceput sa se intample, pur si simplu; mintea te ajuta sa atragi oamenii potriviti, oportunitati, situatii favorabile care la un moment dat s-au legat intre ele, poate chiar fara un plan dinainte stabilit. Intotdeauna emotia are puterea. A te incarca zilnic cu emotia potrivita, ca si cand ai fi realizat/obtinut ce-ti doresti, a intra in starea emotionala necesara, este ceea ce iti da energie si putere sa faci orice e necesar pentru a-ti atinge telul.

Mai mult, acea stare te face atent la orice detaliu, situatie care te poate duce acolo. Exista o parte din creier numita Sistem Reticular de Activare (SRA) care determina ce anume observam din mediul in care traim. Acest sistem ne ajuta mai ales cand tintim un obiectiv, pentru ca dorinta noastra de a atinge obiectivul ii spune creierului „vreau sa observi si sa-mi semnalezi tot ce se leaga de acest subiect si ma poate ajuta sa ajung la obiectivul meu”.

Acesta este mecanismul legii atractiei; nu este implicata nici o magie, chiar daca nu ne dam seama cum se intampla asta si chiar daca noua ni se pare ca ceea ce ne dorim vine spre noi, de fapt totul tine de aceasta capacitate a creierului de a ne duce pe noi spre tinta noastra. Daca ne reamintim zilnic de dorinta noastra, de motivul pentru care vrem s-o indeplinim, daca o vizualizam, creierul, prin SRA, devine foarte atent la orice detaliu ce poate ajuta la indeplinirea planului nostru. Oamenii rareori se gandesc zilnic, obsesiv la obiectivele lor, chiar daca fac liste de dorinte si chiar planuri ca sa le obtina; ei nu-si umplu mintea cu viziunea vietii lor de dupa ce vor atinge obiectivul, iar asta face ca putini sa reuseasca cu adevarat in ce isi propun.

4. Creste-ti standardele. Oamenii reusesc sa faca doar lucrurile pe care TREBUIE sa le faca, nu si cele pe care isi spun ca AR TREBUI sa le faca. Cat timp ne spunem ca „ar trebui”, inseamna ca „mai merge si asa”, mai avem variante. „Trebuie” sa facem lucruri cand nu mai avem alternative. Daca iti cresti standardul de viata, iti impui sa traiesti la un nivel superior, TREBUIE sa traiesti asa. Anumite activitati devin imperative.

Cand vrei sa renunti la vicii, la tutun si alcool de exemplu, iti ridici standardul de la o viata nociva, la una sanatoasa. Si daca sanatatea devine pentru tine imperativa, daca iti doresti neaparat sa fii sanatos, daca este un motiv puternic, acest motiv te ajuta sa reusesti. Cand sanatatea devine mai importanta pentru tine decat viciile, atunci te vei schimba si vei adopta obiceiuri sanatoase. Pana atunci, cat timp „ar trebui” sa renunti la vicii pentru ca asa ar fi bine, sau pentru ca asa iti spune mama, nu o vei face. Doar cand vrei tu cu adevarat si gasesti in tine motivatia suficient de puternica (sanatatea, sau alta motivatie), abia atunci vei reusi sa invingi starile fizice nu tocmai placute ale privarii de tutun si alcool.

Dar pentru asta, trebuie sa vina ziua in care iti cresti standardul si spui: „Gata. Pana aici. TREBUIE sa renunt la vicii pentru ca vreau sa fiu sanatos, iar sanatatea este cea mai importanta pentru mine!” Din acel punct nu mai ai nevoie sa apelezi la vointa, pentru ca motivul tau e suficient de puternic incat sa te ajute sa reusesti. Noua realitate, viziunea ta despre tine fiind mai sanatos, devine parte din identitatea ta.

Oamenii actioneaza in conformitate cu cine cred ei ca sunt, cu imaginea lor despre ei insisi si vor face totul sa se alinieze cu ea. De aceea, cand un om care se vede a fi sincer, este intrebat daca a mintit, el va raspunde “eu nu sunt acest gen de persoana”, deci se simte chiar ofensat ca cineva ar putea crede despre el ca minte. Si ca sa continuam exemplul cu fumatorii, ei spun adesea “eu sunt fumator”; aceasta este imaginea lor despre sine si cat timp isi repeta cu convingere asta, sansele sa se lase de fumat sunt mici; probabil ca se vor intoarce iar si iar la tutun. Cea mai puternica forta a personalitatii omului este nevoia de a fi consecvent imaginii pe care o are despre el, omului care crede ca este. Cine se vede exuberant, se va comporta ca atare si va fi dezinvolt si o va arata; in plus, nu va avea niciodata un comportament conservator.

Aici avem o problema ascunsa: cand anume ti-ai format aceasta parere despre tine. Oamenii in general isi formeaza o imagine de sine undeva in adolescenta si in prima tinerete, si merg cu ea inainte zeci de ani, desi viata ii face sa se mai schimbe in timp. De aici unele conflicte interioare intre cine crezi ca esti si cum te vad altii, sau intre cine crezi ca esti si responsabilitatile pe care le ai, dar nu realizezi ca le ai. Daca, de exemplu, nu te iei in serios pentru ca te vezi inca prea tanar, dar ai trecut bine de 30 de ani, sunt sanse sa nu-ti asumi responsabilitatile pe care le ai (iar oamenii cred ca esti dezorganizat), sau nu iti asumi responsabilitatea faptelor tale, dand vina mereu pe altii pentru greselile pe care le faci; ai ramas un infantil in acest caz.

Relativ devreme in viata ne formam convingeri legat de ce alegem sa credem, de ce suntem sau nu capabili, cum suntem ca oameni, iar aceste convingeri devin o cupola de sticla deasupra noastra care ne controleaza. Daca ti-ai spus candva in mod repetat ca nu esti capabil sa faci un lucru, ajungi sa crezi asta si nici macar nu vei mai incerca sa-l faci, pentru ca nu crezi ca poti. Dupa ce a trecut timpul si ai acumulat experienta, probabil ca ai putea sa faci acel lucru, dar nu vei mai incerca decat daca iti vei ajusta mai intai imaginea de sine si o vei actualiza.

Problema este ca eu nu vad aceasta ca fiind o limitare a mea, pe care mi-am insusit-o demult, ci cred ca “asa sunt eu”. Cat timp nu sunt eu insumi si nu aliniez imaginea mea de sine cu realitatea, cu ceea ce am devenit intre timp, nu voi fi fericit. Testul este sa faci lucruri spontane, pentru ca atunci iese adevaratul sine la lumina, neconditionat de gandire si autocontrol. Cand te reconectezi cu sinele tau si te realiniezi cu adevaratul tu, atunci vei capata energia necesara pentru a-ti creste standardele la care vrei sa-ti traiesti viata.

Asa cum obtinem in viata maxim atat cat credem ca meritam, la fel traim in conformitate cu cine credem ca suntem, la un standard care reflecta imaginea din mintea noastra despre noi insine. De exemplu, corpul fizic, silueta ta de azi, depinde nu de obiective (de a tine dieta, de a face sport), nici de dorinte (de a fi slab), ci de standard (eu sunt/nu sunt o persoana atletica). Standardul pe care ti l-ai propus, care vine din imaginea de sine, iti da energia de a trai la acel standard si a face schimbarile necesare care sa te duca acolo.

Uneori reusesti prin puterea vointei sa-ti atingi obiectivul (sa slabesti, de exemplu), dar daca in mintea ta exista o contradictie intre cine esti si standardul la care vrei sa traiesti, vei reveni mereu la stadiul initial (gras). Oamenii care incearca la nesfarsit diete doar pentru a se ingrasa din nou, trebuie sa inteleaga si aceste mecanisme ale mintii care ii blocheaza (pofta se formeaza in creier), pe langa fenomenele fizice ce tin de variatiile metabolismului. Cat timp nu le inteleg, chiar daca slabesc, se ingrasa mereu la loc.

Oamenii care fac sport, de exemplu, nu au mai mult timp liber ca tine, dar sportul este pentru ei in categoria TREBUIE, nu doar in categoria AS VREA sau AR TREBUI. Nu te speria ca trebuie sa-ti schimbi identitatea; trebuie doar s-o transformi si s-o actualizezi, s-o aliniezi cu standardul la care ti-ai propus sa traiesti. Ce trebuie sa schimbi sunt anumite activitati ale tale si anumite obiceiuri care iti servesc mai bine decat cele actuale in noua viata pe care vrei s-o ai. Daca incepi sa te identifici intr-un nou mod si iti insusesti asta, daca o repeti zilnic, iar acesta devine standardul dupa care vei trai, atunci vei gasi o cale sa transformi standardul in realitate. Cine face bani, de exemplu, va gasi o cale sa faca bani si cand conditiile economice sunt nefavorabile si toata lumea are probleme. Psihologia, modul de gandire este crucial si el determina viata pe care o avem. Nu avem control asupra lumii, dar avem control asupra mintii noastre si trebuie sa lucram in punctele esentiale.

A-ti schimba viata inseamna a-ti schimba gandirea. (Tony Robbins)

Sa ne gandim la sportivii de performanta care castiga la sutimi de secunda fata de urmatorul concurent. Aici nu e vorba de talent in plus, ci de standardele pe care si le-au fixat.

Zilnic cer de la mine si de la corpul meu mai mult decat se poate astepta cineva. Nu concurez cu nimeni altcineva, decat cu ceea ce sunt capabil sa fac eu insumi. (Michael Jordan)

5. Schimba-ti obiceiurile. Obiceiurile, acele actiuni pe care le facem in mod regulat, ne ajuta sa transformam standardul in realitate. Un mare vis pe care il ai necesita timp si o buna planificare pentru a putea sa-l duci la bun sfarsit. Unul dintre motivele pentru care reusim cu greu sa ne indeplinim obiectivele mari este faptul ca ne sperie marimea lor. Ceea ce trebuie sa facem este sa le impartim in bucati mici – pasii de parcurs zilnic – pe care nu ne vine greu sa-i facem. Aici ne ajuta obiceiurile, pe care le atasam acelor actiuni mici, zilnice pentru a duce planul la indeplinire. Fiecare pas este o mica victorie, care iti da energie si determinare sa mergi mai departe.

Ritualurile pe care le avem zilnic ne definesc, spun o poveste despre noi. (Citeste mai multe despre implementare obiceiurilor in articolul Cum scapi de obiceiurile proaste si cum le adopti pe cele bune). De exemplu, daca ai fizicul pe care ti-l doresti ai ritualuri diferite fata de situatia in care nu ai corpul pe care il vrei. Probabil ca un om care are o forma fizica buna face miscare la prima ora a diminetii si mananca un mic dejun sanatos, in timp ce un supraponderal isi amana alarma, apoi se uita la televizor in timp ce isi bea cafeaua plina de zahar, iar apoi mananca un mic dejun atat de copios (poate si un croissant cu ciocolata), incat ii taie o parte din energia pe care i-a dat-o cafeaua.

In mod similar, un om care are o relatie fericita, are obiceiuri diferite cand ajunge acasa fata de omul care are o relatie plafonata. Primul vine acasa cu un zambet larg, isi ia sotia in brate si au un schimb de replici pe un ton cald, jovial, in timp ce al doilea vine plictisit, se tranteste pe canapea, vorbeste putin, se uita la televizor sau foloseste internetul in cea mai mare parte a timpului, fara sa aiba vreun moment de intimitate cu partenera lui. Succesul se compune din lucruri marunte, iar acestea se intampla cu ajutorul obiceiurilor pozitive.

Daca ai suficienti bani sau nu ai suficienta disciplina, poti cumpara un program care sa-ti spuna ce si cum sa schimbi in viata ta, sau poti cere ajutorul unui coach care sa te indrume, sau al cuiva din familie care sa nu te lase sa mai gresesti. Dar cel mai simplu este sa iei drept model o persoana care arata asa cum ai vrea si tu sa arati si care stii ca are obiceiuri bune, sa-i studiezi obiceiurile si sa-ti faci o lista cu obiceiuri la care trebuie sa renunti si altele mai bune pe care trebuie sa le adopti. Pana atunci, foloseste sugestiile de obiceiuri de mai jos.

6. Foloseste mecanismul placere/durere. Despre acesta am discutat in articolul Placerea si durerea – elementele secrete care fac schimbarea usoara. Oamenii care se opun schimbarii fac asta pentru ca in mintea lor situatia actuala este asociata cu placerea, iar situatia noua, cu durerea. Evident, pentru a trece prin schimbare mai rapid si mai usor, trebuie sa facem invers: sa incepem sa asociem situatia veche cu durerea si pe cea noua cu placerea. In acest fel, trecerea va fi simpla. Placerea si durerea sunt butoanele pe care trebuie sa le apasam intr-un mod precis pentru a renunta la un obicei vechi si a adopta unul nou, mai bun. In exemplul de mai sus, placerea asociata cu a fi sanatos trebuie sa fie mai mare decat placerea de a consuma tutun si alcool.

Sursa foto

CITESTE SI:

Programeaza-ti viitorul

(Re)Creeaza-ti viata

Strategia cu care sa faci din acest an cel mai bun an al tau de pana acum (I) – Scapa de frica de schimbare

Strategia cu care sa faci din acest an cel mai bun an al tau de pana acum (II) – Filozofia pentru a progresa in viata

Strategia cu care sa faci din acest an cel mai bun an al tau de pana acum (III) – Principii pentru a face pasi in sus

Strategia cu care sa faci din acest an cel mai bun an al tau de pana acum (varianta extinsa)

150+ citate despre schimbare

100+ citate despre oportunitati

250+ citate despre viata

Lasa un comentariu cu parerea ta