Tehnici de respiratie

rest-52495_1280

Respiratia. Aparent este cel mai banal lucru pe care il facem. Totusi, sunt intervale in care uitam sa respiram normal si ne surprindem respirand scurt, in piept, sacadat, in timp ce sangele ne este invadat de hormonii stresului. Bine ar fi ca macar in acel moment sa ne oprim din ce facem si sa ne reglam timp de cateva minute respiratia. Practic, sa respiram profund de 10-20 de ori. Dar cum nu avem timp, ne continuam goana.

Nu acordam respiratiei importanta cuvenita pentru ca este unul dintre multele lucruri pe care le-am primit gratuit. Este un fenomen prea firesc ca sa ne gandim la felurile in care ne poate ajuta. Natura este intotdeauna simpla si ne ofera tot ce avem nevoie ca sa traim sanatosi si in echilibru. Mai trebuie doar sa folosim ce am primit.

Respiratia ne ajuta sa ne energizam, sa ne relaxam, sa reducem stresul, sa ne calmam sau sa accesam nivele profunde ale constiintei. Nu te costa nimic sa incerci tehnicile de respiratie de mai jos.

Tehnici respiratorii de baza

In cadrul sedintelor de vindecare sau de mentinere a sanatatii (masajul, shiatsu, atingerea cuantica, gimnastica, fitness, presopunctura, yoga, Qi gong, etc.), medicina Extremului Orient pune un accent deosebit pe aplicarea tehnicilor de respiratie pe intreaga durata a procesului.
Tehnicile de respiratie reprezinta un aspect esential si crucial al procesului de punere in miscare a energiei. Respiratia amplifica energia vitala. Yoghinii indieni numesc aceasta energie vitala, pe care o inspiram impreuna cu aerul, PRANA. Kahuna-sii si hawaienii o numesc MANA si considera ca ea reprezinta un factor de vindecare.
Cei mai multi dintre oameni respira foarte superficial, inspirand doar la nivelul partii superioare a plamanilor. Exista si oameni care au tendinta sa respire la fel de superficial la nivelul stomacului.
Toate tehnicile de vindecare de origine orientala necesita respiratii profunde. Nu este important daca respiri pe nas sau pe gura. O respiratie profunda, completa, incepe mai jos de ombilic si impinge intotdeauna inainte abdomenul pe masura ce inspiratia continua. Cand plamanii s-au umplut cu aer, continuarea inspiratiei trebuie sa ridice usor umerii. In cazul oamenilor mai putin obisnuiti cu aceasta respiratie, procesul poate parea inconfortabil pentru un timp.
Iata cateva tehnici de respiratie profunda.

TEHNICA 4-7-8 (Respiratia pentru relaxare)

Foloseste aceasta tehnica de respiratie oricand esti suparat, tensionat, ca sa adormi, ca sa-ti controlezi pofta de mancare, cand esti anxios, cand ai un atac de panica sau simti o frica nejustificata, etc. Este extraordinara si calmeaza sistemul nervos, iar cu timpul efectul este tot mai puternic. Practic, tot ce ai de facut sunt 4 cicluri de respiratie insemnand 4 secunde in care inspiri urmate de 7 secunde in care iti tii respiratia si apoi de alte 8 secunde in care expiri. Nu conteaza viteza cu care faci asta, ci doar proportia dintre inspiratie, mentinere si expiratie. Repeta asta de doua ori pe zi dar nu mai mult de 4 respiratii o data. Dupa o luna de exercitiu, poti creste pana la un maxim de 8 respiratii deodata, dar niciodata mai mult. Poti sa executi aceasta tehnica de respiratie in orice pozitie, dar pana cand o deprinzi este bine sa stai sprijinit de spatarul scaunului cu spatele drept. Pune varful limbii sub dintii de sus si expira pe gura in jurul limbii. Mentine limba in aceasta pozitie pe intreaga durata a celor 4 respiratii. Cand expiri scoate un suierat. Intotdeauna inspira in liniste si elibereaza aerul cu zgomot.

RESPIRATIA PENTRU ENERGIZARE

Respiratia pentru energizare este adaptata din tehnicile de respiratie yoghine. Ea creste energia vitala si vigilenta, te incalzeste sau te trezeste.
Inspira si expira foarte rapid pe nas, cu zgomot; incearca sa ai 3 seturi inspirat-expirat pe secunda. Dupa fiecare ciclu de 3 respiratii de acest fel, respira normal. Tine gura inchisa dar relaxata. Inspiratia si expiratia trebuie sa fie egale ca durata. La prima incercare nu executa acest exercitiu pentru mai mult de 15 secunde. De fiecare data cand il incerci poti creste timpul cu cate 5 secunde pana cand ajungi la un minut.
Executata corect, aceasta tehnica iti da aceeasi energie pe care o ai dupa un antrenament de sport. r trebui sa simti efortul in ceafa, in zona diafragmei, in piept si in abdomen. Incearca aceasta respiratie diafragmatica data viitoare cand te simti lipsit de energie sau cand simti nevoia unei cafele.

TEHNICA NUMARARII RESPIRATIILOR

Este o tehnica simpla utilizata in practica Zen.
Stai intr-o pozitie confortabila cu coloana dreapta si cu capul usor inclinat in fata. Inchide-ti usor ochii si respira profund de cateva ori. Apoi lasa-ti respiratia sa curga natural, fara sa incerci s-o influentezi. In cazul ideal, ea este calma si inceata, dar profunzimea si ritmul pot varia.
Pentru a incepe exercitiul, numara „unu” in gand in momentul cand expiri. La urmatoarea expirare numara „doi” si asa mai departe pana la cinci. Apoi incepe un nou ciclu numarand din nou de la unu. Incearca sa practici 10 minute din aceasta tehnica de respiratie-meditatie.
Nu numara niciodata mai mult de cinci si fa acest lucru doar cand expiri. In acest fel iti veib da seama cand mintea ta va rataci si nu te vei mai concentra, pentru ca te vei surprinde numarand „doisprezece”, sau chiar mai mult.

RESPIRATIA 101

O tehnica foarte simpla ce presupune sa inspiri profund, sa expiri normal, iar la final sa faci un efort in plus si sa expiri tot aerul ramas in plamani. Asta te va ajuta sa-ti imbunatatesti tehnica respiratului profund, dar si starea generala de sanatate.

ILUMINAREA PRIN RESPIRATIE

In traditia budista si in cea yogina oamenii pretind ca au atins o stare de iluminare prin faptul de a fi atenti la respiratia lor. Concentrarea la inspiratie si expiratie ne ajuta sa ne schimbam starea constiintei, sa incepem sa ne relaxam si sa ne detasam incet de starea normala de constienta. Incearca sa te concentrezi pe punctul dintre inspiratie si expiratie, care este lipsit de dimensiune si cauta iluminarea in acel spatiu.

RESPIRATIA 4-4

Atunci cand inspiri, numeri pana la 4, din secunda in secunda. Repeti numaratoarea la expirare. In tot acest timp, vizualizeaza miscarea energiei din corpul tau de la talpi pana in crestetul capului si incearca sa o simti. Urmareste sa simti cat mai multe senzatii pe masura ce iti deplasezi atentia de la o regiune la alta a corpului. Pe expiratie, condu toata aceasta intensitate a senzatiilor percepute catre palme, urmarind sa le intensifici si mai mult. Daca ai reusit, inseamna ca ai pus in miscare si energia din corp. Acest tipar de respiratie nu e greu dar necesita o concentrare foarte mare, desigur daca vrem sa ne simtim si energia miscandu-se in corp. Este posibil sa-ti treaca durerea de cap dupa ce repeti de 10 ori aceasta respiratie. Ca sa iti reuseasca mai bine respiratia abdominala, imagineaza-ti ca un carlig trage muschii de sub ombilic in jos pe masura ce aerul coboara.

RESPIRATIA 1-4

Este o tehnica respiratorie care dinamizeaza extrem de puternic energia. In acest caz, inspiratia dureaza numai o secunda, in timp ce expiratia este prelungita pana la patru secunde. Intervalul de timp poate diferi, importanta fiind pastrarea proportiei de 1:4. Inspiratia completa intr-un interval atat de scurt necesita un efort considerabil si trebuie practicata pe gura. Daca simti ca ametesti, opreste-te.

RESPIRATIA 2-6

Este o tehnica respiratorie foarte puternica pentru dinamizarea energiei. Descrierea este inclusa in denumirea sa: inspiratia se face pe durata a doi timpi, iar expiratia pe durata a sase timpi. In general, un timp echivaleaza cu o secunda. Acest tip de respiratie necesita un anumit efort pentru ca nu e usor sa-ti umpli plamanii cu aer la capacitate maxima in numai doua secunde. Expiratia este mult mai lina, durand pana la numararea a sase timpi. Atentie: nici in timpul acestui exercitiu, nici in celelalte tehnici, nu se practica retentia suflului. Respiratiile se fac pe fondul unei stari de calm, pace si bine interior.

RESPIRATIA FOCULUI URMATA DE 2-6 SAU 1-4

Aceasta este cea mai puternica tehnica de dinamizare a energiei si nu trebuie practicata decat o singura data pe minut. Folosirea excesiva a acestui tip de respiratie poate cauza o stare de lesin. De aceea, daca te simti puţin ametit, opreste pentru moment practica. Nu aplica niciodata aceasta tehnica atunci cand conduci masina sau lucrezi cu aparatura grea. Atentie: pentru bolnavii cardiaci aceasta tehnica este contraindicata. Se realizeaza astfel: inspiri si expiri o cantitate mare de aer de 5-7 ori. Plamanii opereaza in acest caz ca niste foale de mari dimensiuni, punand in miscare un mare volum de aer. Daca iti este mai usor, imagineaza-ti ca incerci sa stingi o lumanare aflata la un metru de tine, sufland asupra ei atunci cand expiri, dupa care incercand sa inspiri inapoi aerul dat afara. Inspiratia si expiratia trebuie sa se faca pe gura si foarte rapid. Practic, cele 5-7 respiratii nu dureaza mai mult decat cateva secunde. Imediat dupa ce ai terminat acest ciclu de inspiratii si expiratii rapide, fa o inspiratie profunda, completa, apoi expira aerul cat timp numeri pana la 4 sau la 6. Continua apoi cu tehnicile 1 sau 2. Va recomand sa aplicati aceste tehnici de respiratie inainte si dupa ce ati terminat programul zilnic de exercitii fizice sau/si de automasaj.

CONECTAREA ENERGIEI CU RESPIRATIA

 Procesul de combinare a exercitiilor de constientizare a senzatiilor corporale cu cele de respiratie se mai numeste si procesul de “deplasare a energiei” si este esential pentru vindecarea energetica prin atingere cuantica, fara de care aceasta vindecare nu va putea avea loc.
Cunosti si alte tehnici de respiratie? Daca da, te invit sa ne lasi un mesaj mai jos si le impartasesti cu noi.

Surse: terapii.net

http://www.drweil.com/drw/u/ART00521/three-breathing-exercises.html

http://www.drweil.com/drw/u/ART02039/the-art-and-science-of-breathing.html

Sursa foto

CITESTE SI:

Importanta meditatiei

Obstacolele emotionale care stau in calea meditatiei si cum sa le depasesti

Plamanii si aparatul respirator

Cum ne pastram sanatatea plamanilor si a aparatului respirator

Lasa un comentariu cu parerea ta