Cum scapi de pofta de dulciuri

Cum scapi de pofta de dulce

Multi oameni spun: „As slabi usor daca as putea sa scap de pofta de dulce. Pur si simplu nu ma pot abtine de la zahar.” Sigur ca ar slabi mai usor daca nu ar manca atat de mult zahar. Stiu ei ceva, dar e greu sa execute cat timp dulciurile ne dau o stare de bine si cat timp nu stiu ce au de facut. Nu te-ai gandit pana acum la zahar ca la un drog? Ar fi bine sa o faci.

Dulcele cere si mai mult dulce, dupa cum ai observat singur(a), iar explicatia este urmatoarea: cu cat consumam dulciuri mai concentrate, cu atat mai brusc ne creste glicemia (zaharul din sange), dar la fel de brusc scade peste circa 2 ore, cand simtim o nevoie nebuna de alt dulce si tot asa, pana cand creem cercul vicios al omului modern care mananca sau bea „ceva dulce” de 5-10 ori pe zi (mai numara o data). Daca vrei sa te sperii, uita-te pe eticheta mezelurilor de orice fel si vei gasi minim un indulcitor strecurat pe acolo pentru a da un gust „mai bogat”. Aici nu vorbim de zaharul din fructe; aceea este o discutie pentru cei avansati in ale nutritiei. Vorbim de zaharul ascuns si de cel „justificat”(?), cum ar fi cel din cafea/capucino/ceai, fresh-ul de la terasa (trage putin cu ochiul in bucataria lor), din „doar o cupa de inghetata”, o bombonica nevinovata, dressing-uri, etc.

De unde stiu toate astea? Din lupta cu zaharul pe care am purtat-o eu insami si am castigat-o. Redau in continuare un fragment despre cum poti scapa de dependenta de zahar pe care l-am cuprins in cartea „Cea mai buna metoda de a slabi sanatos si a te mentine in forma pe viata”, carte pe care poti s-o descarci gratuit aici.

Si nu, nu iti voi spune ca nu mai poti manca dulciuri vreodata. Dar iti voi spune sa incepi sa le mananci inteligent.

Cum scapi de dependenta de zahar

Cu cat mananci mai mult zahar, cu atat mai des vei simti nevoia sa mananci din nou ceva dulce.

Incercarile de a renunta la zahar te pot face anxios(oasa) si deprimat(a), pentru ca nu se mai secreta in creier atat de mult hormon al starii de bine. Asta nu inseamna ca trebuie sa renunti, ci sa mananci deserturi sanatoase, pe baza de fructe – fructe proaspete, sucuri proaspat stoarse de fructe, smoothies, fructe uscate – sau ciocolata neagra. Pe masura ce nu mai simti nevoia de atat de mult dulce, treptat poti renunta si la fructele uscate.

La fructele normale nu trebuie sa renunti vreodata, nici chiar la cele dulci. Niciodata nu mi-am refuzat vreun fruct proaspat, oricat de dulce ar fi, pentru ca el contine zahar natural si sanatos si nu se compara cu calitatea si cantitatea de zahar pe care o iau din gemul de la micul dejun, sau dintr-o prajitura ori inghetata. Daca renunt la ceva sau daca reduc cantitativ, sunt deserturile cu zahar adaugat si niciodata fructele.

Te ajuta sa scapi de dependenta de zahar:

  • limonada fara zahar (apa cu lamaie),
  • ciocolata neagra cu minim 70% cacao,
  • suplimente alimentare cu crom,
  • fructele (pentru ca ele contin fructoza care nu determina secretia de insulina in corp),
  • indulcitorii artificiali (pe care nu ii recomand niciodata).

Pentru inceput, timp de o saptamana, cand simti nevoia de dulce vei manca ciocolata neagra cu 70% cacao sau fructe (ori sucuri proaspat stoarse din fructe sau smoothies unde combini mai multe fructe). Fa asta ori de cate ori simti nevoia de dulce (fructe inainte de masa sau ca gustare, ciocolata ca gustare si cat mai rar ca desert). Le vei manca doar cand si daca simti pofta de dulce!

Vei observa ca ciocolata neagra este mai consistenta decat cea normala si ca nu vei putea manca prea multa, oricum. Nu manca nimic altceva dulce. In paralel bea apa, cafeaua sau ceaiul neindulcite. In primele zile poti scadea cate putin cantitatea de zahar cu care iti indulcesti cafeaua si ceaiul, iar treptat sa ajungi sa le bei fara zahar. La inceput e mai greu, dar apoi te vei obisnui. Ai incredere in mine; vorbesc din proprie experienta. Va merita din plin efortul.

Ar trebui ca dupa 1-3 saptamani pofta si dependenta de dulce sa dispara de tot si sa te simti foarte bine fara a manca zile la rand nimic dulce afara de fructe, sucuri proaspat stoarse de fructe sau smoothies facute in casa.

O mare provocare este pentru multi sa renunte la sucurile imbuteliate din comert. Stiu ca este un efort mare, dar te rog sa te gandesti ca fiecare pahar de suc, acidulat sau neacidulat, contine 1-2 linguri de zahar. Calculeaza singur(a) cat zahar consumi in fiecare zi doar din suc, in functie de cat stii ca bei.

Unii oameni beau sucuri in loc de apa. Nici nu pot spune cat de mult rau isi fac, dincolo de faptul ca ii ingrasa. Rinichii au nevoie de apa curata care sa ii spele, altfel creste foarte mult riscul aparitiei calculilor (pietrelor). In plus, colorantii si aromele sintetice din sucurile imbuteliate raman depuse pe filtrele din corpul nostru, adica in rinichi si ficat, iar in timp ne pot imbolnavi grav. Practic, nici un organ nu functioneaza optim in absenta unei cantitati suficiente de apa de minim 2 litri pe zi. Aici intra si sistemul digestiv si cel limfatic, care se incarca la randul lor cu reziduuri si toxine pe care nu le pot elimina bine in absenta apei si a miscarii.

Din experienta pot spune ca in cazul dependentei de zahar nu e numai sevrajul pentru ca iti lipseste acea substanta. Daca esti dependent de zahar mai e si pancreasul care se da peste cap. Cand am incercat sa elimin brusc orice aliment dulce, m-am simtit ametita, slabita, am avut o cadere de glicemie, mi-au tremurat mainile si picioarele. Da, zaharul este un drog, doar ca e legal. Orice substanta care creeaza dependenta este un drog.

Sigur ca in acel moment am schimbat abordarea; am inlocuit dulcele cu ciocolata neagra, iar fructe am mancat in continuare fara restrictie. Mi-am propus ca ori de cate ori simt nevoia de dulce sa mananc ciocolata neagra (70-72% cacao). Ideea este urmatoarea: daca intr-o zi ma vedeam a treia oara in fata aceleiasi ciocolate, nu imi mai trebuia. Mi-ar fi fost pofta de o prajitura, de exemplu, dar ma abtineam. Hotarasem ca mananc doar ciocolata neagra cand mi-e pofta de dulce si mi-am respectat decizia. Adevarul este ca ciocolata neagra nu e la fel de gustoasa ca cea normala, dar era un compromis bun si m-a ajutat sa scap de dependenta de zahar.

Cam in 2 saptamani am ajuns sa nu mai simt aproape deloc nevoia de dulce si sa am zile in sir in care nu mai mancam nici macar ciocolata, ci doar fructe. Daca inainte mancam fructe si nu imi trecea pofta de dulce, acum un fruct mi se parea foarte dulce si imi era suficient. La fel mi se parea orice baton de ciocolata din comert sau orice prajitura din cofetarie: excesiv de dulci. Pur si simplu nu mai puteam sa mananc ciocolata normala, atat de dulce mi se parea. A fost o experienta foarte interesanta.

Cum sunt acum? Mananc dulciuri pentru ca imi plac foarte mult; nu vreau sa renunt la ele. Dar nu mai este dependenta si intre timp am descoperit cum sa le mananc si cat fara sa ma ingras. Vei descoperi si tu in cele ce urmeaza.

Daca te-am facut curios/curioasa sa afli mai multe despre cum poti slabi sanatos mancand ce-ti place, descarca eBook-ul cadou Cea mai buna metoda de a slabi sanatos si a te mentine in forma pe viata”.

Daca vrei sa intelegi in detaliu cum ai ajuns dependent(a) de zahar si de ce nu ai putut pana acum sa scapi de pofta de dulce, citeste si materialul Indicele glicemic. Care alimente ingrasa mai mult si de ce.

CITESTE SI:

Cum cresti metabolismul sau cum poti manca mai mult fara sa te ingrasi (12 metode)

Aparatul digestiv. Cum se produce digestia

Cum poti sa ai mereu o digestie buna si sa-ti pastrezi sanatatea aparatului digestiv

Balonarea: 25+ cauze si remedii

Superalimentele

25 de retete de smoothies pentru sanatate maxima

Sursele de proteine, grasimi bune si carbohidrati buni

7 solutii de detoxifiere a sistemului digestiv

Sursa foto

2 thoughts on “Cum scapi de pofta de dulciuri

  1. Buna, eu nu sunt dependent de dulciuri sau de mancare. In schimb, sunt dependent de muzica, si nu inteleg de ce… Pierd 1-2 ore pe zi (uneori chiar 3) ascultand muzica, in acele 1-2 ore as putea face alte lucruri… As vrea sa stiu cauzele si cum ma poate afecta aceasta dependenta. Ascult melodii de pe youtube sau de la televizor fara sa vreau. Desi stiu ca majoritatea sunt niste melodii de proasta calitate. Melodiile calumea nu apar la televizor si au foarte putine vizualizari pe youtube… Dar tot imi vine sa ascult ceva… Muzica de calitatea este foarte rara, majoritatea sunt cantate de niste artisti stricati si drogati, care scot niste sunete stupide. As vrea sa stiu mai multe despre aceasta dependenta.

    • Buna,
      Cred ca ar putea fi doua cauze mai probabile:
      1. Asculti muzica „uitand de tine” pentru a amana ceva ce ai de facut dar nu iti place/ nu ai chef sa faci. Poate ca treci de la o piesa la alta si cauti muzica mai buna doar ca o scuza pentru inactivitate.
      2. Se poate ca muzica sa-ti creeze o stare emotionala placuta, iar cand o asculti, cauti de fapt sa umpli un gol in suflet. Iti lipseste ceva/cineva si inlocuiesti ceea ce-ti lipseste cu muzica. De fapt, iti lipseste o stare, tanjesti sa te simti bine, iar muzica iti creeaza starea si este un substitut bun pentru orice altceva.
      Ai putea analiza aceste aspecte tinand cont de faptul ca ascultatul muzicii a devenit obicei pentru tine. Daca vrei sa scapi de acest obicei, iti recomand articolul pe care l-am scris la un moment dat – Cum scapi de obiceiurile proaste si cum le adopti pe cele bune:
      http://inimafericita.ro/2014/04/15/cum-scapi-de-obiceiurile-proaste-si-cum-le-adopti-pe-cele-bune/
      Dar inainte de asta, trebuie sa te gandesti in ce masura este un obicei prost. Muzica este un medicament bun, nu trebuie sa renuntam la ea, dar putem gasi metode prin care sa o folosim fara sa ne irosim timpul. Incearca de acum inainte sa asculti muzica in timp ce faci alte treburi, fa-ti un playlist si asculta-l in casti din telefon.
      Orice obicei se poate schimba si orice dependenta se poate elimina daca ne concentram pe avantajele pe care le avem daca facem asta.

Lasa un comentariu cu parerea ta