Ce activitati provoaca stres zilnic

Inca din cele mai vechi timpuri, stresul a fost prezent in viata oamenilor. Azi conditiile de viata sunt mult mai confortabile, in schimb presiunea sociala este extrem de puternica. Obtinerea performantelor, obligatia de a reusi la fel de bine in familie ca si la locul de munca, ritmul alert de viata, izolarea, excesul de informatii, toate duc la diferite forme de stres.

Ce este totusi stresul? Care sunt cauzele si consecintele lui? Cum sa-i faci fata? Iata doar cateva intrebari care il preocupa pe fiecare al doilea om. Drept raspuns, specialistii in domeniul psihologiei si sociologiei au venit cu o definitie simpla, dar accesibila pentru toate persoanele, indiferent de statut. Asadar, stresul este o reactie normala a organismului la anumite evenimente sau presiuni exterioare, care actioneaza in vederea dereglarii echilibrului psihofiziologic al corpului uman.

Specialistii clasifica sursele potentiale de stres in 4 clase principale:

  • evenimente din viata,
  • mediul inconjurator,
  • relatiile cu alte persoane,
  • gandurile si perceptiile noastre.

In acest articol sunt elucidate 5 surse de stres cotidian, care reprezinta unele dintre cele mai mari probleme ale societatii de azi.

Alimentatia dezechilibrata

Bineinteles, alimentatia constituie un generator de energie si vitalitate pentru functionarea adecvata a tuturor organelor corpului uman. Regimul alimentar rational este o lupta anti-stres inarmata cu un cutit si o furculita. Unele carente in alimentatia zilnica ne determina sa fim mult mai sensibili la stres si chiar ne cauzeaza momente de panica sau depresie.

Cu o alimentatie anti-stres adaptata la starea de sanatate a corpului, puteti sa va readuceti tonusul si bunastarea fizica si mentala. In timp ce medicii nutritionisti recomanda consumul alimentelor bogate in magneziu, triptofan, acizi grasi si vitamine, adeptii medicinei traditionale ne recomanda sa recurgem la metodele naturiste de combatere a stresului. Cele mai efective remedii naturale le gasiti chiar in propria locuinta, pe raftul cu ceaiuri, de multe ori ignorat. In perioadele de suprasolicitare intelectuala si psihologica se recomanda administrarea ceaiului natural din flori uscate de lavanda, valeriana, musetel si tei, precum si frunze proaspete sau uscate de busuioc. Important e sa cunoasteti ca majoritatea plantelor cu efect calmant sunt adevarate medicamente si doza acestora pentru infuzie se stabileste in functie de intensitatea stresului sau starea de sanatate a persoanei. Asadar, inainte de a recurge la medicamente, incercati sa urmati un regim alimentar echilibrat.

Excesul de informatie in mediul online

Cu aceasta problema se confrunta practic toate categoriile de varsta, intrucat internetul a devenit deja indispensabil pentru a-ti trai viata din plin. Cea mai vulnerabila la stresul cauzat de excesul de informatie in mediul online este generatia tanara, care-si creeaza propriul univers virtual pe retelele de socializare. Unele studii recente demonstreaza ca timpul petrecut excesiv in mediul online favorizeaza intensificarea unor sentimente precum singuratatea, invidia, neincrederea in sine sau pesimismul. Pentru persoanele care petrec mai mult de 6 ore pe zi in mediul online, orice contact cu societatea va fi o sursa importanta de stres.

Pentru a evita si a trata dependenta de social media, specialistii propun dezvaluirea potentialului conversational real in cadrul evenimentelor organizate, plimbarile in aer liber care favorizeaza oxigenarea creierului, practicarea hobby-urilor offline si lectura.

Ascultarea stirilor

Este una din activitatile care, prin caracterul lor senzational, va poate provoca stres zilnic. Concentrandu-se indeosebi asupra evenimentelor negative, stirile au un caracter hiperbolic si trezesc sentimente de grija, neliniste, iritare si descurajare. Uneori, fara sa va dati seama, ati trait momente stresante, cauzate de noutati bazate pe informatii neveridice sau cu caracter provocator. Intr-adevar, astazi, cand spectrul de informatii este atat de larg, cititorul devine debusolat si neprotejat. Iata de ce in mediul informativ oamenii sunt foarte usor manipulati si agresati. Pentru a fi in siguranta, fiti selectivi si obiectivi in alegerea surselor informative. Nu permiteti acestor informatii sa va afecteze. Asigurati-va ca stirile pe care le ascultati sau le cititi nu urmaresc interesele unor lideri de opinie si nu creeaza haos in societate.

Presiunea la locul de munca

Aceasta a devenit una dintre cele mai importante surse de stres. Unii exprima o anumita inadaptabilitate la locul de munca, altii au responsabilitati majore si un volum de munca ce le depasesc capacitatile fizice si intelectuale. Astfel, jobul devine o adevarata fabrica de stres din cauza dezechilibrului dintre sarcinile puse in fata angajatului si resursele de care el dispune pentru a raspunde corespunzator. De asemenea, atunci cand unele persoane sunt izolate de colectivul de munca si are contradictii severe cu managementul de top, situatiile stresante nu intarzie sa apara. Aproape 50 % din angajatii din Europa considera ca stresul este omniprezent la locul de munca si reprezinta cauza a aproape jumatate din totalul zilelor de lucru pierdute.

Privit la nivel organizational, lupta cu presiunea la locul de munca constituie nu doar o datorie morala si o investitie de succes pentru angajatori, dar si o obligatie juridica europeana. Cu toate acestea, cunoscand mai bine problemele care pot surveni, si angajatii trebuie sa se implice in crearea unei atmosfere favorabile de munca. Asadar, un feedback eficient in cadrul institutiei va asigura o imunitate la situatiile de stres profesional.

Hiperactivitatea si hipoactivitatea

Aceste fenomene sunt neglijate de majoritatea persoanelor care nu constientizeaza ca lipsa sau excesul efortului fizic cauzeaza stari stresante si depresive pentru corpul uman. Cu siguranta, exercitiile fizice sunt indispensabile pentru sanatatea fizica si psihologica, insa excesul acestora conduce la intensificarea ritmului cardiac, aparitia traumelor musculo-scheletice si, prin urmare, aparitia stresului cardiovascular. In goana dupa o tinuta sportiva de invidiat, unii incalca termenul recomandat de medici de o ora pe zi pentru practicarea sportului.

In cazul hipoactivitatii lucrurile stau un pic altfel. Din cauza unui job sedentar sau a unor probleme motorii de sanatate, unele persoane nu reusesc sa-si realizeze necesarul zilnic de miscare. Astfel, organele nu functioneaza adecvat si creierul nu se alimenteaza suficient cu oxigen, iar productivitatea muncii va scadea cu fiecare ora petrecuta in aceeasi pozitie.

Hiperactivitatea si hipoactivitatea au devenit boli profesionale contemporane si pentru a le transforma in mituri, nu ne ramane decat sa luptam cu ele. Pentru a suplini insuficienta de miscare, incepeti ziua cu o inviorare musculara si acordati plimbarilor in aer liber minim o ora pe zi. La pauza de masa nu ezitati sa serviti o ceasca de ceai natural pe baza de plante pentru a recapata tonusul mental si fizic.

Reducerea stresului din cauza suprasolicitarilor fizice consta in proceduri de relaxare fiziologica si psihologica, bazate pe terapii cu uleiuri parfumate. Aromaterapiile insotite de exercitii de respiratie profunda si meditatie constituie butonul de restart al organismului. De asemenea, masajul corpului conditioneaza degajarea tensiunii musculare si energiei negative acumulate pe tot parcursul zilei.

Asadar, cele relatate anterior evidentiaza faptul ca stresul este boala secolului. El este cauza problemelor de spate, migrenelor, insomniilor, surmenajelor si a esecurilor din viata noastra.

Deci, incepeti ziua cu un zambet, cu o idee pozitiva si veti putea controla mult mai bine stresul cotidian.

Sursa foto

CITESTE SI:

Stresul – ce este, cum actioneaza si cum il recunoastem

Descoperiri uimitoare despre stres, dezvaluite de ultimele studii

Stresul nu rezolva problemele

Cand ai ras ultima data incat sa te doara stomacul?

Simplificare: timpul petrecut online (12 metode eficiente)

Simplificare: timpul petrecut online II (alte 15 metode eficiente)

14 tehnici simple de relaxare

Tehnici de relaxare (II)

Tehnici de relaxare (III)

8 solutii pentru a manca mai sanatos

Lasa un comentariu cu parerea ta